- Legea privind protecţia mediului înconjurător nr.1515-XII din 16.06.1993.
- Legea privind expertiza ecologică şi evaluarea impactului asupra mediului înconjurător nr.851-XIII din 29.05.1996.
- Legea privind principiile urbanismului şi amenajarea teritoriului nr.835-XIII din 17.05.1996.
- Codul Funciar nr.828-XII din 25.12.1991.
- Codul Cod nr.3 din 20093.
- Codul Apelor nr.1532-XII din 22.06.1993.
- Codul Silvic nr. 187-XIII din 21.06.1991.
- Legea cu privire la resursele naturale nr.1102-XII din 06.02.1997.
- Legea privind deşeurile de producţie şi menajere nr.1347-XIII din 09.10.1994.
- Legea privind fondul ariilor naturale protejate de stat nr.1536-XIII din 09.10.1994.
- Legea cu privire la spaţiile verzi ale localităţilor urbane şi rurale.
- Legea cu privire la zonele şi fîşiile de protecţie a apelor rîurilor şi bazinelor de apă. Nr.440-XIII din 27.04.1995.
- Legea privind protecţia aerului atmosferic nr.1422-XIII din 17.12.1997.
- Codul Silvic nr.887-XIII din 21.06.1996.
- Legea privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului nr.835-XIII din 17.05.1996.
- Hotărârea Guvernului nr.1451 din 24.12.2007 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de atribuire, modificare a destinaţiei şi schimbul terenurilor (M.O. nr.5-7 din 11.01.08).
- Instrucţiunea despre ordinea de organizare şi efectuare a expertizei ecologice de stat. Aprobată prin Ordinul Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului nr.188 din 10.09.2002 (M.O. nr.14-17 din 07.02.2003 cu modificările efectuate prin Ordinul nr.67 din 27.12.2006, M.O. nr.165-167 din 19.10.2007).
- Ordinul Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale nr.10 din 08.06.2004 „Instrucţiunea privind evaluarea prejudiciului cauzat mediului în rezultatul nerespectării legislaţiei privind subsolul. M.O. 189-192 din 22.10.2004.
- ORDIN CU PRIVIRE LA STABILIREA COMPETENŢELOR SUBDIVIZIUNILOR IES
Întru asigurarea executării Legii nr.280-XVI din 14 decembrie 2007 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, art. IV referitor la Codul apelor nr.1532-XII din 22.iunie 1993 cu modificările ulteriore şi art. XXI referitor la Legea nr.1422-XIII din 17 decembrie 1997 privind protecţia aerului atmosferic, precum şi respectării termenilor de examinare a solicitărilor cu eliberarea autorizaţiilor de folosinţă specială a apei şi autorizaţiilor de emisii a poluanţilor în atmosferă,
ORDON:
- Se stabileşte sfera de competenţă a subdiviziunilor Inspectoratului Ecologic de Stat (IES) după cum urmează:
- Aparatul central al Inspectoratului eliberează autorizaţii de folosinţă specială a apei, perfectate în Direcţia Expertiză Ecologică de Stat şi Autorizaţii de Mediu în cazurile:
- captării apelor de suprafaţă a fluviului Nistru şi rîului Prut;
- captării apelor subterane în volum de 1 mln m3/an şi mai mare;
- funcţionării staţiilor de epurare biologică (SEB) cu capacitatea de proiect de 400 m3/zi şi mai mare, evacuărilor/deversărilor de ape uzate în apele de suprafaţă în baza normativelor DLA avizate de IES;
- utilizării cîmpurilor de filtraţie;
- utilizatorilor de ape ce vor obţine pentru prima dată avizarea normativelor deversărilor limitat admisibile (DLA) în baza soluţiilor de proiect.
- Agenţiile şi inspecţiile ecologice eliberează autorizaţia de folosinţă specială a apei pentru obiectele din zona de inspectare în cazurile:
- captării apelor din sursele de suprafaţă, cu excepţia celor incluse în p.1.1;
- captării apelor subterane în volum mai mic de 1 mln m3/an;
- funcţionarii staţiilor de epurare biologică (SEB) cu capacitatea de proiect mai mică de 400 m3/zi, evacuărilor/deversărilor de ape uzate în apele de suprafaţă, în baza normativelor DLA avizate de Agenţii, Inspecţii.
- Aparatul central al Inspectoratului examinează, aprobă normativele emisiilor limitat admisibile (ELA) şi în baza lor eliberează autorizaţii de emisii a poluanţilor în atmosferă, perfectate în Direcţia Expertiză Ecologică de Stat şi Autorizaţii de Mediu:
- pentru activităţile economice existente cu emisiile sumare peste 50t/an, (lista întreprinderilor urmează a fi stabilită de agenţiile şi inspecţiile ecologice şi prezentate IES spre aprobare în termen de 15 zile);
- pentru activităţile economice şi obiectele noi construite cu emisiile sumare peste 50t/an în baza soluţiilor de proiect, pentru primul an de activitate;
- Agenţiile şi inspecţiile ecologice examinează, aprobă normativele emisiilor limitat admisibile (ELA) şi în baza lor eliberează autorizaţii de emisii a poluanţilor în atmosferă:
- pentru activităţile economice existente cu emisiile sumare pînă la 50t/an, (lista întreprinderilor urmează a fi stabilită de agenţiile şi inspecţiile ecologice şi prezentate IES spre aprobare în termen de 15 zile);
- pentru activităţile economice şi obiectele noi construite cu emisiile sumare pînă la 50t/an în baza soluţiilor de proiect, pentru primul an de activitate;
- Aparatul central al Inspectoratului eliberează autorizaţii de folosinţă specială a apei, perfectate în Direcţia Expertiză Ecologică de Stat şi Autorizaţii de Mediu în cazurile:
- Autorizaţiile de mediu se eliberează pe un termen de cinci ani.
- Pentru activităţile economice ce dispun de Inventare de emisii a poluanţilor în aerul atmosferic acordate de IES pînă la 30.05.08, autorizaţiile de emisii vor fi eliberate (prelungite) pe termenul de acţiune a acestor inventare.
- În cazurile cînd termenii de valabilitate a normativelor ELA, au expirat, iar procesul tehnologic nu a fost modificat şi valorile reale de emisii anuale maximale nu depăşesc cele stabilite, autorizaţiile se eliberează în baza normativelor avizate anterior.
- În cazurile cînd termenii de valabilitate a normativelor DLA stabilite au expirat iar valorile reale de deversări anuale maximale nu depăşesc cele stabilite, autorizaţiile se eliberează în baza normativelor avizate anterior luîndu-se în consideraţie măsurile de reabilitare a sistemului de epurare biologică a apelor uzate.
- În cazurile cînd evacuările/deversările nu se încadrează în normativele DLA, autorizaţia de folosinţă specială va fi eliberată în baza condiţiilor de deversare provizorie şi măsurilor de reabilitare a sistemului de epurare avizate de IES pe un termen de pînă la 6 luni.
- Se abrogă ordinul nr.50 din 18 noiembrie 2003 „Cu privire la delimitarea competenţelor Inspectoratului Ecologic de Stat şi Agenţiilor Ecologice”.
- Controlul privind executarea prezentului ordin, precum şi a legalităţii eliberării autorizaţiilor de mediu se pune în sarcina Adjunctului şef Inspectorat-şef a Direcţiei Inspectare Generală.
Documentaţia necesară pentru obţinerea autorizaţiilor/avizelor »
Documentele necesare pentru eliberarea autorizaţiei de emisii:
- Cerere de solicitare a autorizaţiei.
- Volumul emisiilor limitat admisibile (ELA).
- Planul de acţiuni privind trecerea de la emisiile de poluanţi coordonate provizoriu (ECP) la valori ELA.
- Planul grafic de control al emisiilor în aerul atmosferic.
- Actul de control ce ţine de protecţia aerului atmosferic.
Documentele necesare pentru eliberarea autorizaţiei de folosinţă specială a apei:
- Pînă la depunerea cererii de autorizare se coordonează după caz, cu organele de stat pentru gestionarea fondului apelor, cu autorităţile pentru hidrologie, autorităţile pentru supraveghere sanitară de stat, autorităţile de protecţie a rezervelor piscicole, precum şi cu alte autorităţi interesate:
- Autoritatea administraţiei publice centrale pentru supravegherea minieră, în cazul folosinţei apelor subterane.
- Autorităţile veterinare de stat în cazul folosinţei apei pentru necesităţile sectoarelor zootehnice şi piscicole.
- Autorităţile pentru supravegherea sanitar-veterinară de stat în cazul folosinţei apelor reziduale pentru irigarea terenurilor agricole.
- La cererea de autorizare a folosinţei speciale a apei se anexează, după caz:
- Normativul deversărilor limitat admisibile în cazul deversărilor de ape uzate în obiectivul acvatic.
- Planul de măsuri pentru protecţia resurselor acvatice.
- Actul de inspectare a situaţiei ecologice în domeniul protecţiei apelor şi de gospodărire a lor.
- Proiectul zonelor sanitare de protecţie a surselor de apă.
- Informaţia privind dotarea cu utilaj de protecţie a peştelui.
Avize ale expertizei ecologice de stat »
Lista documentelor iniţiale şi de coordonare necesare pentru obţinerea avizului expertizei ecologice la proiectul de execuţie
- Tema de proiectare.
- Materiale privind atribuirea terenului pentru amplasarea obiectului, elaborat în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.1451 din 24.12.07 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de atribuire, modificare a destinaţiei şi schimbul terenurilor, care trebuie să cuprindă inclusiv şi următoarele documente şi materiale de bază:
- deciziile autorităţilor administraţiei publice locale;
- certificat de urbanism;
- plan de situaţie (încadrare în teritoriu a obiectului);
- contract de vînzare-cumpărare a terenului sau contractul de dare în arendă;
- Decizia Guvernului de schimbare a destinaţiei terenurilor agricole atribuite pentru construcţii;
- avizele de coordonare a agenţiilor ecologice sau inspecţiilor ecologice raionale, centrelor de medicină preventivă municipale/raionale cu privire la selectarea terenurilor pentru amplasarea obiectelor.
- Avizul sanitar al Centrului Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă sau, după caz, a centrelor de medicină raionale la proiectul obiectului.
- Avizele de coordonare ale altor instituţii publice, organizaţii interesate în dependenţă de destinaţia, particularităţile, specificul obiectului proiectat (după caz).
- Pentru expertizarea proiectelor ce ţin de folosirea şi protecţia subsolului suplimentar la cele sus enumărate se anexează:
- proiectul perimetrului minier;
- actul de confirmare a perimetrului minier;
- procesul-verbal al Comisiei de Stat pentru rezervele de substanţe minerale utile;
- actul comisiei de transmitere a zăcămîntului pentru valorificare industrială;
- avizul expertizei de stat tehno-miniere;
- Alte documente şi materiale după caz în dependenţă de specificul obiectului minier proiectat.
Lista activităţilor care necesită expertiza ecologică de stat »
Lista proiectelor şi activităţilor economice supuse expertizei ecologice de stat.
Conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Legea nr.851 din 29.05.1996 privind expertiza ecologică şi evaluarea impactului asupra mediului înconjurător „Expertiza ecologică de Stat este atribuită exclusivă a autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu, care dispune efectuarea ei de subdiviziunile sale structurale şi/sau de organizaţiile din subordine ce constituie sistemul expertizei ecologice de stat.
Conform art.6 al Legii susmenţionate:
- Expertiza ecologică de stat este obligatorie pentru documentaţia de proiect şi planificare privind obiectele şi activităţile economice preconizate care influenţează sau pot influenţa asupra stării mediului înconjurător şi/sau prevăd folosirea resurselor naturale, indiferent de destinaţie, amplasare, tipul de proprietate şi subordonarea acestor obiecte, volumul investiţiilor capitale, sursa de finanţare şi modul de execuţie a lucrărilor de construcţii.
- Sunt supuse în mod obligatoriu expertizei ecologice de stat:
- proiectele de acte legislative şi de alte acte normative, instrucţiunile, normativele şi metodologiile, regulamentele şi standardele referitoare la starea mediului şi/sau care reglementează activităţile potenţial periculoase pentru mediul înconjurător, folosirea resurselor naturale şi protecţia mediului înconjurător;
- proiectele convenţiilor internaţionale, proiectele contractelor de concesiune care prevăd folosirea resurselor naturale ale Republicii Moldova;
- noile proiecte, programe planuri şi scheme vizînd:
- dezvoltarea economică şi socială a Republicii Moldova, a anumitor zone, raioane, municipii, oraşe, sate;
- ocrotirea naturii în ansamblu pe teritorii aparte;
- reconstrucţia municipiilor, oraşelor, satelor;
- alimentarea cu căldură, apă, gaze, energie electrică;
- construcţia sistemelor de canalizare ale localităţilor;
- urbanismul şi amenajarea teritoriului în localităţile urbane şi rurale;
- construcţia, extinderea, reconstrucţia, reutilarea, modernizarea şi reprofilarea, conservarea, demolarea sau lichidarea tuturor obiectelor economice şi sociale susceptibile să afecteze mediul înconjurător, precum şi a celor care pot afecta starea mediului înconjurător în statele limitrofe, determinate de Convenţia Internaţională privind Evaluarea Impactului Asupra Mediului Înconjurător în Context Transfrontieră, la care Republica Moldova este parte;
- construcţia căilor de comunicaţie rutieră, feroviară, fluvială, reconstrucţia albiilor rîurilor, construcţiilor hidrotehnice, sistemelor de irigare şi de desecare, construcţia sistemelor de combatere a eroziunilor şi salinizării solului;
- explorarea şi exploatarea subsolului, inclusiv în zonele cu regim de protecţie a apelor;
- plantarea vitei de vie şi livezilor în zonele cu regim de protecţie a apelor;
- producerea şi distrugerea pesticidelor şi altor substanţe toxice;
- amplasarea şi amenajarea platformelor pentru deşeuri industriale, menajere, agricole şi reziduuri toxice, construcţia sau amplasarea instalaţiilor de prelucrare, neutralizare sau distrugere a acestor deşeuri şi reziduuri;
- alte activităţi care pot afecta starea mediului înconjurător.
Extras din Ordinul MERN nr.188 din 10.09.2002 (M.O. nr.14-17 din 07.02.2003)
Anexa 3 LISTA obiectelor, clădirilor, edificiilor şi instalaţiilor, documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului şi de proiect a cărora necesită prezentarea pentru expertiza ecologică de stat în subdiviziunile autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu ------------------------------------------------------------------------- Nr.| | Subdiviziunea, unde se crt| | prezintă documentaţia | |------------------------------- | |Direcţia|Direcţia |Agenţiile şi | |generală|expertiză |inspecţiile | Denumirea ramurii şi obiectelor |impactul|ecologică |ecologice ale | |ecologic|şi auto- |Inspectoratu- | |şi mana-|rizaţii de|lui Ecologic | |gementul|mediu a |de Stat | |deşeuri-|Inspectora| | |lor |tului | | | |Ecologic | | | |de Stat | ---|-------------------------------------|--------|----------|----------- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 ------------------------------------------------------------------------ A OBIECTE SOCIAL-CULTURALE I Cu asigurarea tehnică de la obiectele şi reţelele centralizate 1 Case de locuit, grădiniţe de copii, + şcoli, case de cultură, cluburi, policlinici, puncte medicale, clădiri administrative, case individuale cu sobe, staţii de telefoane, farmacii, oficii poştale, centre comerciale. 2 Cu asigurare tehnică de la obiecte + proprii ori obiecte centralizate la etapa de proiectare, extindere şi construire (la obiectele din p.1 se adaugă spitale, noduri de telecomunicaţii, întreprinderi de comerţ şi alimentare, deservire socială). B OBIECTE CU MENIRE INDUSTRIALĂ, COMUNALĂ, TRANSPORT, ENERGETICĂ, TELECOMUNICAŢII, DEPOZITE ETC. I Cu destinaţie industrială: 1 Întreprinderi ale ramurilor + metalurgice, chimice, construcţie de maşini electronice, electrotehni- ce etc. 2 Întreprinderi forestiere,prelucrarea + lemnului, industriei uşoare, alimen- tare, produselor de carne şi lapte, materialelor de construcţie 3 Obiecte agroindustriale + a Complexe zootehnice şi de porcine, + fabrici avicole b Ferme de vite cornute şi porcine + c De prelucrare a produselor agricole: - în oraşe, municipii şi centre + raionale; - în localităţile rurale; + d Oloiniţe şi mori de măcinat în + localităţile rurale. 4 Obiecte de ameliorare şi + gospodărire a apelor a Studii prefezabilitate şi + fezabilitate, proiecte, proiectele de execuţie pentru construcţia, reconstrucţia, lărgirea sistemelor de irigaţie, construcţii hidrotehnice şi pentru îmbunătăţirea funciară b Studii prefezabilitate şi fezabilitate, proiectele: - instalaţiilor şi dispozitivelor de + protecţie a peştelui; - a iazurilor de prevenire a + înnămolirii bazinelor de apă, de măsuri contra eroziunii, contra proceselor geologice periculoase 5 Cariere şi mine de extragere a + zăcămintelor de minereuri 6 Explorare şi exploatare a + zăcămintelor de petrol şi gaze naturale 7 Documentaţia pentru alte obiecte + neprevăzute în capitolele A şi BI. II Obiecte de menire comunală 1 Prize de apă şi instalaţii de epurare a apelor uzate: - pentru oraşe, municipiile + Chişinău, Tiraspol, Tighina, Bălţi, centre administrativ-teritoriale; - pentru localităţi rurale; + 2 Scheme de alimentare cu apă, canalizare, a apelor uzate şi meteorice, termoficare, curăţire sanitară, transport: - teritoriului naţional; + - pentru oraşe, municipiile + Chişinău, Tiraspol, Tighina, Bălţi, centre administrativ-teritoriale, zone separate; - pentru localităţi rurale; + 3 Uzine de incinerare şi prelucrare a + deşeurilor solide menajere, depozite de prelucrare şi înhumare a deşeurilor de producţie, menajere şi toxice, - pentru oraşele Chişinău, Bălţi, Tiraspol, Tighina. - Pentru alte localităţi III Obiecte de depozitare de orice + destinaţie, transport şi deservire a transportului, telecomunicaţii, porturi, tuneluri. IV Obiecte energetice 1 Staţii electrice, electrice + raionale, centrale termoelectrice, puncte termice raionale, substaţii 330/110/35 kW 2 Alte întreprinderi, obiecte şi + instalaţii ale ramurii. C OBIECTE ŞI CONSTRUCŢII LINIARE I Transport, energetica, telecomunica- ţii 1 Poduri peste rîuri, intersecţii de + trafic în raza oraşelor şi drumuri auto de însemnătate internaţională 2 Străzi auto de însemnătate + republicană şi locală, străzi auto de ocolire, străzi şi drumuri în oraşe şi centrele administrativ- teritoriale 3 Străzi auto între localităţile + rurale şi gospodării 4 Staţii de alimentare cu carburanţi + a mijloacelor de transport (indiferent de amplasare şi destinaţie) 5 Locuri descoperite de parcare şi garaje pentru vehicule: - cu servicii de deservire; + - fără servicii. + 6 Linii de tensiune înaltă: a de 110 kW şi mai mare; + b de 35 kW şi mai mică; + 7 Reţele termice: a De la centrale termoelectrice, + punctele termice din unităţile administrativ-teritoriale, municipale şi orăşeneşti; b De la sursele locale de termoficare + în alte localităţi; 8 Linii de telecomunicaţii aeriene şi subterane: a Magistrale + b între localităţile republicii şi în + intravilanul localităţilor 9 Conducte de gaz: a Magistrale de presiune înaltă şi + medie internaţionale şi interraionale, staţii de distribuire b Reţelele de gaz de la punctele de + distribuire pînă la consumatori în localităţile rurale şi urbane 10 Reţele de conducte de apă, + canalizaţie în intravilanul localităţilor (fără instalaţii) 11 Conducte de petrol şi produse + petroliere D DOCUMENTAŢIE DE URBANISM ŞI AMENAJARE A TERITORIULUI ŞI ANTEPROIECT I Scheme de dezvoltare şi amplasare a: 1 Forţelor de producţie în teritoriul + ţării 2 Ramuri ale economiei naţionale şi + industriei II Proiecte de scheme complexe de protecţie şi utilizarea resurselor de apă, silvice, sol, subsol, etc. 1 A republicii + 2 Unităţilor administrativ-teritoriale + şi localităţilor III Proiecte de scheme teritoriale + complexe de protecţie a mediului IV Documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului: 1 Planuri de amenajare a teritoriului: a Planul de amenajare a teritoriului + naţional b Planuri de amenajare a teritoriilor + mun. Chişinău, Bălţi, Tiraspol, Bender c Planuri de amenajare a altor centre + administrativ-teritoriale, regionale (zonale, raionale) d Planuri locale de amenajare a + teritoriului (interorăşeneşti, intersăteşti, orăşeneşti, săteşti) 2 Planuri urbanistice a Planurile urbanistice generale a + municipiilor Chişinău, Bălţi, Tiraspol, Bender b Planurile urbanistice generale ale + altor centre administrativ- teritoriale c Planurile urbanistice zonale + d Planurile urbanistice de detaliu + V Scheme de protecţie şi folosire + complexă a resurselor de apă a bazinelor rîurilor pe teritoriul republicii VI Proiecte de creare a zonelor şi + a fîşiilor de protecţie pentru rîurile Nistru, Prut, Dunărea şi lacurile Cahul şi Ialpuh b Rîul Răut, Bîc, Botna, Cogîlnic, + Ialpug c Pentru alte rîuri + VII Proiecte de acte legislative şi + alte acte normative, instrucţiunile, normativele şi metodologiile, regu- lamentele şi standardele referitoare la starea mediului şi/sau care reg- lementează activităţile potenţial periculoase pentru mediu, folosirea resurselor naturale şi protecţia me- diului VIII Proiectele convenţiilor internaţio- + nale, proiectele contractelor de con- cesiune, care prevăd folosirea resur- selor naturale ale ţării IX Proiecte de interes naţional, de + importanţă deosebită, precum şi cele elaborate de agenţii economici din străinătate X Documentaţia evaluarea impactului + asupra mediului înconjurător IX Alte materiale şi documente ce nu s- + au indicat în capitolele A, B, C, D ------------------------------------------------------------------------ NOTE: 1. Cerinţele faţă de volumul documentaţiei şi ordinea de prezentare sunt expuse în lista documentelor, care necesită de a fi prezentate de către beneficiarii în subdiviziunile respective ale autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu (anexa 2). 2. Documentaţia de proiect pentru construire, reconstruire, extindere, reutilare şi modernizare tehnică, reprofilare a obiectelor după volum, componenţă şi conţinut trebuie să corespundă cerinţelor documentelor normative, metodice, instructive, directive, legislaţiei în domeniul protecţiei mediului. 3. Expertizarea ecologică a documentaţiei cu privire la aplicarea tehnologiilor, utilajului şi materialelor de import sau nou elaborate se efectuează de către Institutul Naţional de Ecologie la etapa iniţială de proiectare.
Anexa 3 modificată prin Ordinul Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale nr.67 din 27.12.2006, în vigoare 19.10.2007