Inspectoratul Ecologic de Stat își onorează obligațiunile constant
și cu responsabilitate
Vadim SÎNGACI,
Șef adjunct al Inspectoratului Ecologic de Stat
Onorată prezență,
Stimate Domnule Ministru,
Stimați invitați și colegi,
Odată cu semnarea Acordului de Asociere a R.Moldova la Uniunea Europeană, politicile de mediu sunt
axate tot mai mult pe finalitate. Controlul ecologic de stat, flexibil, a devenit o necesitate care trebuie să răspundă situației social-economice, dar și normelor europene privitor la protecția mediului.
După cum se cunoaște, Inspectoratul Ecologic de Stat a activat pe teren în baza Agențiilor și Inspecțiilor Ecologice, iar la centru a Direcțiilor și Secțiilor specializate. Asistența analitico-ecologică necesară subdiviziunilor teritoriale a fost acordată de către Centrele de Investigații Ecologice: Chișinău, Bălți, Cahul. Aceasta este la moment arhitectura instituțională a Inspectoratului.
Ce ține de Competențele IES, acestea au cuprins domeniile protecției aerului, apei, solului și asigurării utilizării raționale a resurselor minerale și biologice.
Responsabilitățile principale ale IES au fost axate pe următoarele domenii:
- Expertiza ecologică de Stat a obiectelor și activităților economice preconizate;
- Autorizarea emisiilor în atmosferă, a folosirii apei, deversării apei reziduale, gestionării deșeurilor și tăierilor de arbori;
- Controlul respectării prevederilor legislației cu privire la protecția mediului.
Inspectoratul a asigurat efectiv acumularea mijloacelor financiare în fondurile ecologice de susținere și promovare a programelor naționale în domeniul protecției mediului.
Din contul amenzilor aplicate, pentru încălcarea legislației de mediu, se acumulau în ultima perioadă, anual mijloace în sumă de cca 7 mln. lei, iar de la repararea prejudiciului cauzat mediului cca 3 mln. lei. Subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului au asigurat achitarea plăților pentru poluarea mediului înconjurător de către agenții economici poluatori sau utilizatori de resurse naturale.
Aspectul financiar este și rămâne în continuare un criteriu necesar de evaluare și apreciere a eficienței activității Inspectoratului, așa cum în baza lui se pot planifica real Proiecte și Planuri de acțiuni ecologice în teritoriu.
Aceste mijloace, în parte sunt direcționate spre activități practice cu efect ecologic nemijlocit, cum ar fi:
- Acțiunea „Rîu curat de la sat la sat”, care are o susținere largă din partea comunităților și societății civile;
- Acțiunea „Un arbore pentru dăinuirea noastră”, devenită tradiție la nivel de țară;
- Săptămâna Mobilității Europene cu genericul „Aer curat pentru toți”;
- Și bineînțeles, cea mai eficientă ecologic Acțiune, care este „Campania de salubrizare și amenajare a localităților” în perioada de primăvară.
Acțiunile nominalizate mai sus sunt realizări ale Inspectoratului cunoscute în societate, care au completat, dar care nu au umbrit munca de inspectare și control ecologic.
Această activitate, de inspectare și control ecologic, cea mai amplă și de bază, a revenit aproape în totalitate subdiviziunilor teritoriale ale sistemului protecției mediului, menite să transforme programele și planurile de mediu în acțiuni practice.
Inspectarea și controlul ecologic au un caracter constant, fiind realizate pe toate componentelor de mediu. În a.2017 au fost inspectate 7 165 întreprinderi și obiective, urmare la ce, au fost întocmite 10 755 acte de control și 4 814 procese-verbale, fiind identificați 5 543 contravenienți supuși amenzilor și despăgubirilor prejudiciului cauzat. Acesta este un lucru enorm pentru Inspectorat, enorm și defectuos, așa cum se lucrează cu cetățeni concreți, care au drepturi și îndatoriri.
În acest timp au fost efectuate 1 592 raiduri antibraconaj, în urma cărora au fost confiscate 51 scule de pescuit și 41 arme de vânătoare.
Menținerea economiei naționale pe calea dezvoltării durabile a cerut ca IES să pună în capul atribuțiilor expertizarea ecologică a activităților preconizate. Astfel, Inspectoratul a examinat și avizat circa 666 proiecte de execuție. Această cifră impunătoare vorbește despre ecologizarea continuă a economiei naționale prin apariția de noi obiective conformate cerințelor de mediu. Menținerea acestor obiective în regim ecologic și utilizarea rațională a resurselor naturale se realizează printr-un proces continuu de autorizări și reglementări specifice componentelor de mediu afectate.
La compartimentul autorizări și reglementări au fost examinate și acordate 998 inventare de emisii de poluanți în atmosferă, au fost eliberate 175 autorizații de folosință specială a apei. În fondul forestier de stat și cel gestionat de primării au fost eliberate 2 022 autorizații de tăieri și altele. Volumul de lucru este destul de elocvent.
Pe lângă activitățile de fond, care le-am nominalizat, Inspectoratului, ca gestionar direct al informațiilor de mediu și cunoscător al situației ecologice contravenționale pe teren, îi revine un rol activ în educația ecologică a societății și atragerea de segmente sociale tot mai largi în acțiuni ecologice cu caracter de masă. Inspectorii Inspectoratului au organizat și au participat la seminare, întruniri pe teme ecologice, au fost prezenți la Orele Ecologice în școli, licee și colective de muncă. Starea ecologică și protecția mediului înconjurător au fost reflectate pe paginile publicațiilor locale și naționale, în emisiunile radio și TV. Toate aceste activități, în final, duc la ridicarea nivelului de cultură ecologică a populației și abținerea de la contravenții de mediu.
Onorată prezență,
Toate activitățile și rezultatele prezentate până aici, – au fost realizate de Inspectorat în formula mixtă, care integra activitățile de control și inspectare ecologică cu cele de reglementare, expertiză și autorizări.
Reforma instituțională, care este pe ultima sută de metri, pune capăt acestei practici, și pe viitor, Inspectoratul va deveni Inspectoratul pentru Protecția Mediului, care se va ocupa doar de inspectare și controlul ecologic de stat, celelalte atribuții și competențe se transmit noilor structuri de mediu în formare, care vor fi Agențiile de Mediu.
IPM va copia și în continuare întocmai divizarea teritorială de nivelul II (raioanele și municipiile), așa cum contravențiile de mediu se produc, tocmai acolo, pe teren și trebuie să fim aproape ca să le curmăm din start.
Așa cum IPM cu subdiviziunile sale teritoriale va prezenta în continuare Ministerul în teritoriu, – Activitățile participative de mediu de nivel național, rămân în responsabilitatea IPM pe viitor.
În ultimii 6 ani Inspectoratul a administrat Linia Fierbinte sau așa numitul „Telefon Verde”, care a contribuit semnificativ la eficientizarea și operativitatea relațiilor cu publicul, reducând astfel fluxul masiv de petiții și plângeri a cetățenilor către Minister.
Un loc foarte important în educația ecologică îl au Orele Ecologice și întrunirile pe teren.
Atât „Telefonul Verde”, cât și Orele Ecologice trebuie să rămână în continuare drept instrument efectiv în activitatea IPM pentru conștientizarea ecologică și formarea unui comportament socio-ecologic adecvat cerințelor zilei.
Inspectoratul elaborează și editează în fiecare an Anuarul „Protecția mediului înconjurător în Republica Moldova”, – lucrare generalizatoare și totalizatoare a activității în format monografic și unică de profil. Recent și în legătură cu Ziua Mediului Inspectoratul a scos de sub tipar „Anuarul IES – 2017”, care este prima lucrare pentru Minister ca Autoritate publică centrală în formula Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului și ultima pentru Inspectorat în formula Inspectoratul Ecologic de Stat.
Reieșind din statutul actual al Inspectoratului de instituție publică responsabilă de protecția mediului înconjurător vom stărui și în continuare să ne creăm o imagine pozitivă, necesară și de credibilitate administrativă în societate. IPM, prin personalul său, se va manifesta constant ca instituție de stat responsabilă de starea mediului înconjurător.
Privitor la personal, vreau să accentuez că Inspectoratul are, atât la centru, cât și în teritoriu specialiști de înaltă calificare, profesioniști și devotați cauzei. Datorită acestor oameni, protecția mediului se prezintă ca o prioritate în viața societății.
Onorată prezență,
Cu ocazia Zilei Mondiale a Mediului, care este și Zi Profesională, în numele Inspectoratului, dați-mi voie să Vă felicit pe toți cei prezenți aici, să aduc felicitări tuturor angajaților în structurile și organizațiile de mediu.
Vă doresc sănătate, prosperitate și noi realizări.
Folosindu-mă de această ocazie doresc să înmânez dlui Ministru Liviu Volconovici Anuarul „Protecția mediului în Republica Moldova” proaspăt ieșit de sub tipar.
Vă mulțumesc.