“Inspectoratul Ecologic de Stat –
şi-a onorat obligaţiunile constant şi cu responsabilitate”
Igor TALMAZAN,
Şeful Inspectoratului Ecologic de Stat
Politicile de mediu sunt axate tot mai mult pe finalitate. Controlul ecologic de stat flexibil a devenit o necesitate care răspunde situaţiei social-economice, dar şi normelor europene privitor la protecţia mediului.
Inspectoratul Ecologic de Stat a activat pe teren în baza Agenţiilor şi Inspecţiilor Ecologice, iar la centru a Direcţiilor şi Secţiilor specializate. Asistenţa analitico-ecologică necesară subdiviziunilor teritoriale a fost acordată de către Centrele de Investigaţii Ecologice: Chişinău, Bălţi, Cahul.
Competenţele IES au cuprins domeniile protecţiei aerului, apei, solului şi asigurării utilizării raţionale a resurselor minerale şi biologice.
Responsabilităţile principale ale IES au cuprins următoarele domenii:
- Expertiza ecologică de Stat a obiectelor şi activităţilor economice preconizate;
- Autorizarea emisiilor în atmosferă, folosirii apei, deversării apei reziduale, gestionării deşeurilor şi tăierilor de arbori;
- Controlul respectării prevederilor legislaţiei cu privire la protecţia mediului.
Inspectoratul asigură efectiv acumularea mijloacelor financiare în fondurile ecologice de susţinere şi promovare a programelor naţionale în domeniul protecţiei mediului.
Din contul amenzilor aplicate pentru încălcarea legislaţiei de mediu au fost acumulate mijloace în sumă de cca 9 mln. lei, iar de la repararea prejudiciului cauzat mediului cca 1 mln. lei. Subdiviziunile teritoriale ale IES au asigurat achitarea plăţilor pentru poluarea mediului înconjurător de către agenţii economici poluatori sau utilizatori de resurse naturale în sumă de cca 10 mln. lei. Aspectul financiar este un criteriu necesar de evaluare şi apreciere a eficienţei activităţii IES, aşa cum în baza lui se pot planifica real Programe şi Planuri de acţiuni ecologice în teritoriu.
Aceste mijloace, în cea mai mare parte sunt direcţionate spre activităţi practice cu efect ecologic nemijlocit, cum ar fi:
- Acţiunea „Rîu curat de la sat la sat”, care a avut o susţinere largă din partea comunităţilor şi societăţii civile;
- Acţiunea „Un arbore pentru dăinuirea noastră”, devenită tradiţie la nivel de ţară;
- Săptămîna Mobilităţii Europene cu genericul „Aer curat pentru toţi”;
- Bilunarul de salubrizare a localităţilor.
Acţiunile nominalizate mai sus sunt realizări ale Inspectoratului cunoscute, dar care nu umbresc munca de inspectare şi control ecologic.
Această activitate, cea mai amplă şi de bază, revine aproape în totalitate subdiviziunilor teritoriale ale sistemului protecţiei mediului, menite să transforme programele şi planurile de mediu în acţiuni practice.
Inspectarea şi controlul ecologic au un caracter constant, fiind realizate pe toate sectoarele de activitate. În a.2015 au fost inspectate 8411 întreprinderi şi obiective, urmare la ce, au fost întocmite 15 264 acte de control şi 12 590 procese-verbale, fiind identificaţi 11 910 contravenienţi supuşi amenzilor şi despăgubirilor prejudiciului cauzat.
În acest timp au fost efectuate 1 632 raiduri antibraconaj, în urma cărora au fost confiscate 90 scule de pescuit şi 24 arme de vînătoare.
Menţinerea economiei naţionale pe calea dezvoltării durabile a cerut ca IES să pună în capul atribuţiilor expertizarea ecologică a activităţilor preconizate. Astfel, IES a examinat şi avizat circa 524 proiecte de execuţie. Această cifră impunătoare vorbeşte despre ecologizarea continuă a economiei naţionale prin apariţia de noi obiective conformate cerinţelor de mediu. Menţinerea acestor obiective în regim ecologic şi utilizarea raţională a resurselor naturale se realizează printr-un proces continuu de autorizări şi reglementări specifice componentelor de mediu afectate.
La compartimentul autorizări şi reglementări au fost examinate şi acordate 682 inventare de emisii de poluanţi în atmosferă, au fost eliberate 18 autorizaţii de folosinţă specială a apei. În fondul forestier de stat şi cel gestionat de primării au fost eliberate 1559 autorizaţii de tăieri şi altele.
Pe lîngă activităţile de fond, Inspectoratului, ca gestionar direct al informaţiilor de mediu şi cunoscător al situaţiei ecologice contravenţionale pe teren, îi revine un rol activ în educaţia ecologică a societăţii şi atragerea de segmente sociale tot mai largi în acţiuni ecologice cu caracter de masă. Inspectorii IES au organizat şi au participat la seminare, întruniri pe teme ecologice, au fost prezenţi la orele ecologice în şcoli, licee şi colective de muncă. Starea ecologică şi protecţia mediului înconjurător au fost reflectate pe paginile publicaţiilor locale şi naţionale, în emisiunile radio şi TV. Toate aceste activităţi, în final, duc la ridicarea nivelului de cultură ecologică a populaţiei şi abţinerea de la contravenţii de mediu.
Reieşind din statutul Inspectoratului de instituţie publică responsabilă de protecţia mediului înconjurător vom stărui şi în continuare să ne creăm o imagine pozitivă, omniprezentă, necesară şi de credibilitate administrativă în societate. IES, prin personalul său, este abilitat să se manifeste ca instituţie de stat responsabilă de protecţia mediului înconjurător, lucru de care se conduce întreg efectivul inspectoral.
Raportul lărgit cu precizările respective va fi prezentat în prima decadă a lunii ianuarie, 2016.