INSPECTORATUL ECOLOGIC DE STAT –
100 DE ZILE ÎN CIFRE ŞI DATE.
Igor TALMAZAN,
Şeful Inspectoratului.
„Inspectoratul Ecologic de Stat – verigă administrativă cu funcţii de control, care eficientizează politicile şi programele de mediu pe teren”.
Prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.515 din 12.08.2015 şi în temeiul art.22 din Legea cu privire la Guvern nr.64 din 31.05.1990, precum şi pct.12 din Regulamentul Inspectoratului Ecologic de Stat, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.77 din 30.01.2004 am fost numit în funcţia de şef al Inspectoratului Ecologic de Stat pentru perioada suspendării raporturilor de serviciu cu dl Veaceslav Untilă, deputat în Parlamentul Republicii Moldova.
Obiectivul de frunte care mi l-am asumat a fost eficientizarea activităţii IES şi promovarea inspectării ecologice şi controlului ecologic de stat drept parte indispensabilă a politicilor de mediu, responsabilă de finalitatea programelor şi proiectelor de mediu în teritoriu.
Din capul locului am declarat „război” birocratismului managerial şi activităţii de control din birou. În acest scop am emis Ordinul nr.98 din 07.09.2015 cu privire la implementarea sistemului informaţional automatizat – „e-Management”. Au fost întreprinse măsuri susţinute pentru demararea sistemului de eliberarea a actelor permisive pentru folosirea specială a apei – „Ghişeul unic”.
Întru eficientizarea inspectării ecologice şi controlului ecologic de stat prin ordine ale IES au fost permanent create grupuri operative de contracarare a extragerii ilicite a resurselor minerale şi pentru combaterea braconajului şi tăierilor ilicite.
Un loc aparte în activitatea IES l-au avut activităţile participative de mediu, cum sunt: Săptămîna Mobilităţii Europene şi acţiunea de înverzire a Plaiului „Un arbore pentru dăinuirea noastră”.
Pentru aplicarea plenară a sancţiunilor de mediu s-a urmărit ca în fiecare caz cînd a fost prejudiciat mediul să se calculeze şi să fie asigurată achitarea prejudiciului cauzat. Subdiviziunile specializate au verificat permanent plata pentru poluarea mediului şi achitarea acesteia la timp.
Legea nr.131 cu privire la controlul activităţilor de întreprinzător a fost aplicată consecvent şi uniform în teritoriu.
Pagina electronică a IES „inseco.gov.md” s-a axat mai mult pe cazuri concrete din teritoriu a încălcărilor de mediu.
În legătură cu evenimentele de mediu, la care IES este parte, inspectorii de mediu au asigurat desfăşurarea orelor ecologice în instituţiile de învăţămînt preuniversitar şi în instituţiile şi organizaţiile vizate în calendarul evenimentelor.
Activitatea IES a fost permanent mediatizată în mijloacele mass-media locale şi naţionale.
Conducerea IES a asigurat constant condiţii favorabile tehnico-materiale pentru activitatea subdiviziunilor şi condiţii de lucru şi de remunerare a angajaţilor.
Activitatea de inspectare şi control ecologic a fost asigurată la toate componentele de mediu (aer, apă, floră, faună, resurse minerale, deşeuri, sol, subsol) atît planificat cît şi opinat..
Expertiza ecologică de stat, autorizările de mediu şi reglementările asociate au fost executate plenar şi în termenii stabiliţi de legislaţie.
Toate aceste activităţi au asigurat o activitate ritmică şi voluminoasă. Pentru conformitate voi prezenta un şir de indicatori de evaluare a activităţii:
- Acte de control – 3 992,
- Agenţi economici inspectaţi – 2135,
- Procese-verbale încheiate – 3268,
- Persoane sancţionate – 3133,
- Amenzi aplicate în baza proceselor-verbale – 2 379 400 lei,
- Prejudiciul cauzat mediului – 314 179 lei,
- Raiduri antibraconaj şi tăieri ilicite – 532,
- Raiduri de salubrizare – 550,
- Avize ale expertizei ecologice de stat – 135,
- Autorizaţii de emisii în atmosferă – 228,
- Autorizaţii pentru tăieri în fondul forestier – 376,
- Plata pentru poluarea mediului – 915 070 lei,
- etc.
Tabloul integral al indicatorilor de activitate se va regăsi plenar în compartimentele ce urmează şi în abordarea statistică.
EXPERTIZA ECOLOGICĂ DE STAT ŞI AUTORIZAŢII DE MEDIU.
În această perioadă au fost recepţionate 156 proiecte de execuţie şi examinate 135 proiecte: frigidere, depozite, ferme, bazine acvatice, cariere, secţii de conserve, alimentarea cu apă, forarea fîntînelor, canalizare, construcţia staţiilor de pompare şi de epurare a apelor uzate, blocuri locative, spălătorii auto.
Suma transferurilor în Bugetul de Stat pentru efectuarea expertizei ecologice a constituit 144 785 lei.
Au fost eliberate 228 Autorizaţii de emisie a poluanţilor în atmosferă, dintre care 176 în baza normativelor noi elaborate, iar 52 în baza documentaţiei de proiect şi normativelor elaborate anterior. După un termen lung de aşteptare şi de ajustare a programelor a început să funcţioneze „ghişeul unic”. Anume în această perioadă a fost eliberată prima Autorizaţie de mediu de folosinţă specială a apei. În prezent sunt eliberate deja 13 autorizaţii.
PROTECŢIA AERULUI ATMOSFERIC.
În domeniul protecţiei aerului atmosferic au fost inspectate 277 întreprinderi şi obiecte care prezintă pericol şi pot influenţa bazinul aerian. În urma controalelor au fost întocmite 355 acte .
În 254 cazuri au fost constatate încălcări a cerinţelor normativelor ecologice, în toate aceste cazuri au fost încheiate procese-verbale cu privire la contravenţie cu aplicarea amenzilor în sumă de 236 900 lei.
În rezultatul efectuării controalelor cu privire la încălcarea cerinţelor ecologice pentru recuperarea prejudiciului cauzat aerului, subdiviziunile Inspectoratului Ecologic de Stat au calculat prejudicii şi au înaintat pretenţii în sumă de 1774 lei.
Au fost efectuate 11 raiduri cu privire la contracararea arderii miriştilor, deşeurilor, precum şi lichidarea gunoiştilor neautorizate în afara perimetrelor admise şi special amenajate.
În perioada dată au fost examinate 34 petiţii.
Au fost eliberate 228 autorizaţii de emisii a poluanţilor în atmosferă de la sursele fixe.
Întru îndeplinirea Ordinului Inspectoratului Ecologic de Stat nr.85 din 03.09.2015 cu privire la organizarea şi desfăşurarea acţiunii de mediu ,,Săptămâna Mobilităţii Europene”, desfăşurată în perioada de 14-20 septembrie 2015.
Agenţiile şi Inspecţiile Ecologice în comun cu Autorităţile Publice Locale au organizat şi desfăşurat activităţi, care au avut ca scop sensibilizarea autorităţilor publice locale şi a populaţiei cu privire la poluarea aerului atmosferic cu substanţe nocive de la traficul auto, care în ultimii ani a atins nivele critice cu consecinţe grave sub aspect economic, social şi ecologic, încât sunt necesare măsuri urgenţe de prevenire şi diminuare.
Una din multele măsuri întreprinse în cadrul Săptămânii Mobilităţii Europene a fost acţiunea „Un aer curat pentru toţi”, care a scos în evidenţă aspectele poluării aerului atmosferic de la traficul rutier (transportul auto). Pentru o mai bună mediatizare a impactului transportului auto asupra mediului înconjurător şi sănătăţii populaţiei, Inspectoratul Ecologic de Stat prin subdiviziunile sale teritoriale a desfăşurat Ora ecologică în instituţiile de învăţămînt, axată pe tema „Să ne îngrijim de aerul pe care-l respirăm”.
În UŢA Găgăuzia, or.Cahul, raioanele Cimişlia, Hînceşti, Anenii Noi, Basarabeasca, Şoldăneşti, Briceni, Criuleni, Căuşeni, Edineţ, Floreşti, Glodeni, Soroca, Răşcani, Teleneşti, Ungheni, Şoldăneşti, Ştefan Vodă, Cantemir, Orhei în perioada de 14.09-10.102015 au fost organizate manifestaţii cu genericul „În oraş fără automobilul meu”.
PROTECŢIA ŞI UTILIZAREA RESURSELOR ACVATICE.
În perioada august-octombrie, 2015 au fost inspectate 166 întreprinderi şi obiecte care prezintă pericol pentru resursele acvatice şi pot influenţa calitatea lor, în urma controalelor au fost întocmite 347 acte de control.
Au fost constatate 493 de încălcări a cerinţelor normativelor ecologice, în toate aceste cazuri au fost încheiate procese-verbale cu privire la contravenţie cu aplicarea amenzilor în sumă de 439 200 lei.
În rezultatul efectuării controalelor ecologice pentru recuperarea prejudiciilor cauzate apelor, subdiviziunile Inspectoratului Ecologic de Stat au calculat şi au înaintat pretenţii în sumă de 45 105 lei.
Au fost efectuate 65 raiduri cu privire la contracararea spălătoriilor neautorizate a transportului auto, lichidării gunoiştilor din zonele şi fîşiile de protecţie a bazinelor acvatice.
În perioada dată au fost examinate 77 petiţii.
Au fost eliberate 13 autorizaţii de folosinţa specială a apei.
PROTECŢIA RESURSELOR FUNCIARE.
Activitatea subdiviziunilor la compartimentul „resurse funciare” a fost orientată la exercitarea controlului privind respectarea legislaţiei funciare de către proprietarii de teren, întreprinderea măsurilor de prevenire a impactului factorilor antropogeni asupra resurselor funciare. Astfel au fost supuşi controlului 305 beneficiari de terenuri, depistîndu-se 297 cazuri de încălcare a prevederilor legislaţiei ecologice şi funciare, au fost aplicate amenzi şi acţiuni de recuperare a pagubelor cauzate resurselor funciare în sumă de 313 013 lei.
O atenţie deosebită s-a atras în luna august la contracararea cazurilor de incendiere a miriştii. Dacă în anii precedenţi se incendiau mii de hectare de mirişti, în luna august au fost incendiate circa 25 ha, iar prejudiciul cauzat resurselor de sol a constituit 6250 lei.
Îmbucurător este faptul că sub egida inspecţiilor ecologice pe terenurile agricole erodate gestionate de primării în luna noiembrie au fost plantate 73 ha de plantaţii forestiere.
Inspectorii de mediu au atras o atenţie deosebită efectuării consolidării terenurilor agricole parcelate pentru a majora eficienţa folosirii lor pe principii zonale şi antierozionale, de a organiza şi implementa complexele de măsuri pentru protejarea solurilor.
La acest compartiment s-a participat în componenţa a 305 comisii pentru selectarea terenurilor pentru diferite construcţii, în 122 de comisii de recepţie a obiectelor în exploatare. Au fost examinate şi coordonate 63 dosare cadastrale cu privire la modificarea categoriei de destinaţie a terenurilor, expertizate 55 dosare a produselor de uz fitosanitar şi 79 a fertilizanţilor. Au fost examinate şi avizate 14 proiecte de hotărîri de Guvern privind modificarea categoriei de destinaţie a terenurilor. Au fost examinate 26 petiţii şi semnale.
PROTECŢIA RESURSELOR MINERALE.
În scopul protecţiei resurselor minerale, activitatea Inspectoratul Ecologic de Stat a fost axată pe următoarele probleme:
– Exercitarea controlului ecologic asupra executării de către toate persoanele fizice şi juridice a prevederilor legislative şi normative de protecţie şi folosire raţională a zăcămintelor de substanţe minerale utile şi a spaţiului geologic în proces de exploatare, cât şi în cazurile situării în spaţiile subsolului geologic al altor activităţi, ce nu sunt legate de exploatarea zăcămintelor;
– Evaluarea şi stabilirea, în comun cu specialiştii subdiviziunilor teritoriale, a gradului de legitimitate a activităţilor agenţilor economici, beneficiarilor de zăcăminte ale substanţelor minerale utile, cât şi în spaţiile subsolului geologic pentru activităţi ce nu sunt legate de exploatarea zăcămintelor;
– Supravegherea respectării exigenţelor privind protecţia mediului ambiant în procesele de exploatare a subsolului geologic, în special a terenurilor afectate în procesele de extragere a zăcămintelor de substanţe minerale utile prin metoda de carieră, pentru care este necesară o restabilire ecologică (recultivare) ritmică şi calitativă;
– Supravegherea aşa numitelor cariere locale şi întreprinderea măsurilor de combatere a extragerii ilicite de substanţe minerale utile din cadrul acestor sectoare ale subsolului:
În perioada nomina
lizată, Inspectoratul Ecologic de Stat şi structurile sale din teritoriu au întocmit 70 acte de control la compartimentul gestionarea resurselor minerale, au încheiat 12 procese – verbale cu privire la contravenţii în privinţa persoanelor fizice, juridice şi cu funcţii de răspundere, care au admis încălcări ale normelor de drept.
Suma amenzilor aplicate constituie 3800 lei.
Pe parcursul perioadei de raportare au fost examinate 14 petiţii şi semnale de la persoane fizice şi juridice.
În această perioadă au fost inspectate aşa numitele nisipării, lutării necontrolate din care se extrage ilicit zăcământ natural, astfel au fost depistate 237 de cariere neautorizate, dintre care – 133 de argilă cu suprafaţa 103,04 ha, de nisip – 83 cu suprafaţa de 98,55 ha şi 21 de piatră cu suprafaţa de 35,61ha.
Un caz aparte a fost stoparea excavaţiei miniere din extravilanul s. Todireşti efectuată de către S.R.L „OHL ZS MO” prin intermediul S.R.L „ NIROM Roz” pe terenul dat în folosinţă ÎS „Administraţia de Stat Drumuri” pentru construcţia drumului auto de ocolire a oraşului Ungheni. Conform măsurărilor efectuate s-a constatat că s-a extras ilicit argilă de pe o suprafaţă de 16820,0 m2 cu grosimea medie a argilei de 3,0 m şi volumul de argilă extras 50480,0 m3. Pe cazul dat, în privinţa ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor” de către IE Ungheni a fost întocmit procesul-verbal cu privire la contravenţie nr. 054395 din 05.08.2014 conform art. 156 Cod Contravenţional al R.Moldova pentru neîndeplinirea condiţiilor incluse în Avizul Expertizei Ecologice de Stat nr.05-5-4558/1263 din 11.07.2014 al proiectului de execuţie „Drumul R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni-frontiera cu România”.
Agenţia pentru Geologie şi Resurse Minerale, conform competenţei va calcula şi înainta prejudiciul cauzat mediului ca rezultat al extragerii ilicite a argilei din teritoriul respectiv.
UTILIZAREA ŞI PROTECŢIA FLOREI ŞI FAUNEI.
Pe parcursul perioadei de raportare au fost încheiate 824 procese-verbale pe cazuri de contravenţie din domeniu, fiind aplicate amenzi în sumă de 428 mii 950 lei, prejudiciul total cauzat mediului a constituit 183 mii 155 lei.
În această perioadă de raportare inspectorii de mediu au întreprins 532
raiduri de contracarare şi depistare a cazurilor de braconaj în colaborare cu autorităţile aferente mediului în rezultatul cărora au fost ridicate de la contravenienţi 18 arme de vînătoare şi 4 scule de pescuit, au fost examinate 104 petiţii şi s-a participat la 25 întruniri, expediţii şi vizite de lucru. În această perioadă au fost eliberate 376 autorizaţii pentru tăieri în fondul forestier şi a vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier.
În scopul executării Indicaţiei Guvernului nr. 1469-852 din 20.10.2015 cu privire la desfăşurarea Zilei Naţionale de Înverzire a Plaiului “Un arbore pentru dăinuirea noastră”, la 31.10.2015 pe teritoriul localităţilor Republicii Moldova a avut loc plantarea puieţilor de arbori şi arbuşti la care au participat autorităţile publice, organizaţii şi instituţii, cetăţeni. Plantarea de toamnă continuă.
Lucrările de înverzire a Plaiului efectuate în 31.10.2015.
MANAGEMENTUL DEŞEURILOR ŞI SUBSTANŢELOR CHIMICE.
Subdiviziunile teritoriale ale IES au efectuat controlul de stat privind respectarea legilor şi actelor normative ce ţin de protecţia mediului înconjurător în procesul de fabricare, depozitare, transportare, utilizare, neutralizare şi înhumare a produselor şi substanţelor nocive şi a deşeurilor rezultate din acestea. Astfel, în această perioadă au fost întocmite 569 acte de control la compartimentul gestionarea deşeurilor şi substanţelor chimice, au fost efectuate 550 raiduri de salubrizare. Ca rezultat al controalelor efectuate au fost încheiate 1230 procese – verbale cu privire la contravenţie, în privinţa persoanelor fizice, juridice şi cu funcţii de răspundere, care au admis încălcări ale normelor de drept prevăzute de Codul contravenţional al Republicii Moldova.
În limitele prevăzute de lege, au fost aplicate sancţiuni contravenţionale sub formă de amendă în mărime de 643 800 lei.
Pe parcursul perioadei de raportare au fost examinate 169 petiţii şi semnale de la persoane fizice şi juridice.
În perioada de toamnă a anului au fost constatate numeroase acţiuni de ardere a resturilor vegetale şi frunzelor. Pentru combaterea acestor cazuri IES a emis Dispoziţia 11-d din 30.10.2015 cu privire la prevenirea şi contracararea arderii resturilor vegetale, conform căreia Agenţiile şi Inspecţiile Ecologice exercită controlul cu privire la respectarea legislaţiei ecologice de către persoanele fizice şi juridice în vederea neadmiterii arderii frunzelor şi altor resturi vegetale în comun cu organele administraţiei publice locale, antiincendiare şi de drept şi întreprinde măsuri urgente de prevenire şi contracarare a incendiilor. Persoanele care au admis încălcarea legislaţiei sunt sancţionaţi conform art. 154 alin. 1 CC al R.Moldova (în luna octombrie au fost întocmite 300 procese verbale, noiembrie – 217 procese verbale).
INVESTIGAŢII ANALITICO-ECOLOGICE.
Investigaţiile analitico-ecologice asigură suportul probelor pentru argumentarea sancţiunilor de mediu.
CIE AE Chişinău, CIE AE Bălţi, CIE Cahul în acest scop au întocmit 544 rapoarte de încercări, inclusiv: CIE AE Chişinău – 202 rapoarte, CIE AE Bălţi –293 rapoarte de încercări, CIE AE Cahul – 49 rapoarte de încercări.
- Au fost colectate in total 889 probe de sol, inclusiv: CIE AE Chişinău -348, CIE AE Bălţi – 387, CIE AE Cahul – 154; 355 probe de apa, inclusiv: CIE AE Chisinau-174, CIE AE Bălţi – 147, CIE AE Cahul 34; 1128 probe de aer, inclusiv: CIE AE Chişinău -903, CIE AE Bălţi -225.
- S-au efectuat 9207 analize in probele de sol, inclusiv: CIE AE Chişinău – 2572 , CIE AE Balti-5863, CIE AE Cahul -772; 3816 analize in probele de apa, inclusiv: CIE AE Chişinău -875, CIE AE Bălţi – 2667, CIE AE Cahul-274; 347 determinări la surse fixe si 737 la surse mobile (autovehicule), inclusiv: CIE AE Chişinău – 260 determinări la surse fixe si 643 la surse mobile, CIE AE Bălţi – 87 determinări la surse fixe si 94 la surse mobile.
- CIE AE Chişinău a efectuat controlul a 167 automobile şi s-au întocmit 14 procese-verbale în timpul desfăşurării acţiunii „Săptămîna Mobilităţii Europene”.
- Au fost încheiate 151 contracte şi prestate servicii în suma de 264 113, 5 lei
ASISTENŢĂ JURIDICĂ ŞI COMBATEREA CONTRAVENŢIILOR DE MEDIU.
Inspectoratul Ecologic de Sat, are dreptul să aplice sancţiuni şi să stabilească despăgubirea prejudiciului calculat în corespundere cu legislaţia în vigoare.
Astfel, în perioada de raportare, agenţii constatatori ai IES au încheiat în total 3268 procese-verbale cu privire la contravenţii, dintre care 82 au fost transmise spre soluţionare altor organe după competenţă.
Este de menţionat că, inspectorii IES au examinat şi circa 249 materiale parvenite de la alte organe, fiind aplicate sancţiuni la 247 persoane.
Urmare a examinării cauzelor contravenţionale inspectorii IES au aplicat amenzi în sumă de 2 379 400 lei în baza materialelor proprii şi 164 540 lei în baza dosarelor parvenite de la alte autorităţi.
Suma totală a amenzilor încasate pînă la acest moment constituie 1 349 238 lei.
Totodată, în rezultatul acţiunilor ilicite, contravenienţilor le-au fost înaintate prejudicii în sumă de 314179 lei, dintre care 185067 au fost achitate, iar restul urmează a fi recuperate în ordine civilă prin intermediul instanţelor de judecată.
Analiza comparativă a datelor privind numărul faptelor ce constituie contravenţii, se constată o tendinţă de creştere în pofida faptului că IES prin intermediul inspectorilor promovează la nivel local acţiuni de informare, educare a populaţiei referitor la consecinţele acţiunilor ilicite asupra biodiversităţii, resurselor acvatice, aerului atmosferic, resurselor subsolului, funciare, ş.a. şi nu în ultimul rînd a consecinţelor juridice care urmează prin aplicarea amenzilor, crearea cazierelor contravenţionale ş.a..
POLITICI DE BUGET, FINANŢARE ŞI SUPORT LOGISTIC
Asigurarea economico-financiară.
Cheltuielile financiare pentru întreţinere şi funcţionare a Inspectoratului Ecologic de Stat cu subdiviziunile sale teritoriale pentru perioada august-octombrie a anului de gestiune 2015 au fost acoperite din veniturile acumulate la componentele mijloace speciale şi fondurile ecologice locale.
Venituri şi cheltuieli la componenta – mijloace speciale.
Un rol important în procesul de finanţare a cheltuielilor pentru dezvoltarea bazei tehnico–materiale şi întreţinerii activităţii curente a Inspectoratului şi subdiviziunilor sale teritoriale, revine mijloacelor băneşti acumulate ca venituri la contul special în urma prestării serviciilor şi lucrărilor în domeniul protecţiei mediului contra plată la solicitarea beneficiarilor. Aceste lucrări sunt efectuate de către unele subdiviziuni din cadrul Agenţiilor şi Inspecţiilor ecologice, funcţiile cărora nu ţin de exercitarea controalelor ecologice.
În perioada august-octombrie 2015, au fost acumulate venituri în sumă de 1357,0 mii lei sau cu 13% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014 (1573,6 mii lei). Cauza micşorării o constituie scăderea capacităţii de plată a populaţiei.
Cheltuielile de întreţinere constituie 793,1 mii lei sau cu 25% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014 (1069,1 mii lei). Micşorarea cheltuielilor se datorează creşterii tarifelor la resurse energetice care impune necesitatea economisirii resurselor financiare pentru a fi asigurată activitatea Inspectoratului în sezonul rece 2015-2016.
Venituri şi cheltuieli la componenta fonduri speciale.
O altă sursă de formare a bugetului anual de mediu o constituie Fondurile Ecologice Locale.
Fondurile Ecologice Locale reprezintă un instrument economico-financiar destinat susţinerii şi realizării proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului cu caracter local, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare în domeniul protecţiei mediului.
Veniturile acumulate la FEL în perioada august-octombrie, 2015 constituie 2592,0 mii lei sau cu 8% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014 (2408,9 mii lei). Numărul proiectelor de mediu finanţate din contul veniturilor de la Fondurile Ecologice Locale pentru perioada august-octombrie au constituit 9 la număr, fiind desfăşurate sub genericul “În oraş fără automobilul meu” în diferite localităţi ale republicii (Drochia, Cimişlia, Ştefan Vodă, Rîşcani, Glodeni, Cantemir, Cahul, Rezina, Criuleni).
ACTIVITATEA INSPECTORATULUI ECOLOGIC DE STAT ÎN CIFRE