În anul curent, Acţiunea de salubrizare şi amenajare a localităţilor, organizată în cadrul Concursului naţional „Cea mai modernă, mai salubră şi mai amenajată localitate”, instituită în baza Hotărîrii Guvernului nr.678 din 06.06.2008 şi Acţiunii naţionale „Rîu curat de la sat la sat”, s-a desfăşurat în perioada 22 martie – 22 mai 2014, concomitent şi ca prima etapă a Concursului nominalizat la nivel local.
În scopul asigurării şi desfăşurării eficiente a acţiunilor de salubrizare şi amenajare a localităţilor, acţiuni recunoscute deja tradiţionale, Inspectoratul a elaborat şi prezentat Agenţiilor şi Inspecţiilor ecologice teritoriale Dispoziţia cu privire la salubrizarea şi amenajarea localităţilor nr.5-d din 12.03.2014. Concomitent s-a elaborat şi prezentat administraţiilor publice locale (APL) Programul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea Campaniei / Bilunarului ecologic de primăvară – 2014”, care a fost un suport consultativ – metodologic efectiv pentru APL la întocmirea programelor şi planurilor locale de organizare şi desfăşurare a acţiunilor de salubrizare.
Subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului au participat la pregătirea Dispoziţiilor Consiliilor municipale şi raionale privind instituirea Comisiilor de lucru, la elaborarea planurilor locale de acţiuni şi de informare a populaţiei.
Agenţiile şi Inspecţiile ecologice pe tot parcursul bilunarului au monitorizat organizarea şi desfăşurarea efectivă a acţiunilor de salubrizare a localităţilor de către autorităţile administraţiei publice locale.
În timpul Campaniei de salubrizare, urmare a unei inspectări extinse în teritoriu, inspectorii de mediu au încheiat 1939 procese – verbale cu privire la contravenţii persoanelor fizice, juridice şi cu funcţii de răspundere care au admis încălcarea regulilor de gestionare a deşeurilor. Suma amenzilor aplicate în această perioadă constituie 724200 lei, din care au fost achitată suma de 430790 lei.
Odată cu aplicarea sancţiunilor au fost întocmite şi 920 acte de control cu prescrierea indicaţiilor obligatorii în vederea lichidării în termeni restrânşi a gunoiştilor depistate şi organizarea lucrărilor de salubrizare a terenurilor respective.Aceste gunoişti se formează preponderent în fîşiile riverane şi zonele de protecţie a rîurilor şi bazinelor de apă, în ravene, fîşii forestiere, în fîşiile de protecţie a drumurilor auto şi căilor ferate, în fondul silvic, pe terenuri agricole, în intravilanul localităţilor, prezentînd un pericol considerabil pentru mediul înconjurător şi sănătatea populaţiei. Activităţile de lichidare a gunoiştilor depistate s-au efectuat sub supravegherea inspectorilor de mediu din teritoriu, care au insistat ca acestea să fie lichidate prin reducere şi nu prin înhumare în locurile unde s-au format şi au fost depistate.
În perioada bilunarului ecologic au fost depistate 2246 gunoişti stihiinice, care ocupau o suprafaţă de 261,76 ha, din acestea – 1609 gunoişti, cu suprafaţa de 181,01 ha au fost lichidate.Totodată au fost întreprinse măsuri de amenajare a 553 depozite de deşeuri menajere solide existente în localităţile rurale şi urbane, pe o suprafaţă de 583,08 ha, au fost salubrizate terenuri din spaţiile verzi pe o suprafaţă de 692,99 ha, în fîşiile de protecţie – 148,85 ha, pe terenurile agricole – 38,32 ha, lucrări care se datorează efortului primăriilor.
Cu regret în majoritatea localităţilor lipsesc serviciile de salubrizare şi nu se efectuează colectarea, transportarea şi reciclarea deşeurilor. Crearea şi funcţionarea acestor servicii ar duce la reducerea cantităţii deşeurilor şi la eficienţa minimizării impactului lor asupra mediului. Pornind de la situaţia creată, este important ca autoritatea publică locală să contribuie la crearea unei infrastructuri viabile formată din servicii specializate, care ar soluţiona problemele de management al deşeurilor la nivel local.
Gestionarea deşeurilor cuprinde toate activităţile de colectare, transport, tratare, valorificare şi eliminare a deşeurilor. Responsabilitatea pentru activităţile de gestionare a deşeurilor revine generatorilor acestora în conformitate cu principiul “poluatorul plăteşte” sau, după caz, producătorilor în conformitate cu principiul “responsabilitatea producătorului”.
Generarea deşeurilor municipale este determinată de numeroşi factori, cei mai importanţi fiind venitul populaţiei, comportamentul consumatorilor, apariţia pe piaţă a noi produse ambalate şi evoluţia demografică. Nivelul crescut al venitului populaţiei şi urbanizarea au dus la generarea unei cantităţi mari de deşeuri pe cap de locuitor, acestea fiind în zonele rurale de obicei cuprinse între 0,3 – 0,4 kg / loc. / zi, respectiv 0,9 kg / loc. / zi sau mai mult, în zonele urbane. Consumul preparatelor alimentare ambalate generează astăzi tot mai multe deşeuri. Introducerea de noi ambalaje, în special plasticul, are un impact semnificativ asupra mediului. Demografia contribuie şi ea la generarea deşeurilor, astfel locuitorii din zonele urbane produc mult mai multe deşeuri decât cei din zona rurală.
O atenţie deosebită în această perioadă s-a acordat şi se acordă în continuare colectării separate a deşeurilor menajere solide şi celor de producere. În scopul evidenţierii practicilor pozitive, în prezent 30 firme deţin autorizaţii de colectare şi prelucrare a deşeurilor, inclusiv şi a celor periculoase.
Conform art.6 al Legii nr.1347-XIII din 09.10.1997 privind deşeurile de producţie şi menajere, autoritatea publică locală este responsabilă de implementarea cerinţelor ecologice ce ţin de gestionarea deşeurilor din teritoriul administrat. La un nivel satisfăcător s-au desfăşurat acţiunile de salubrizare în municipiile Chişinău şi Bălţi, raioanele Briceni, Donduşeni, Ialoveni, Ştefan Vodă, Sîngerei, Soroca, Şoldăneşti, unde au fost curăţate cele mai mari suprafeţe ocupate de deşeuri menajere. În unele primării din raioanele Cahul, Anenii Noi, Drochia, Nisporeni, Taraclia, Ceadîr-Lungalucrările de salubrizare s-au desfăşurat lent, invocându-se diferite motive. Principala cauză este lipsa serviciilor speciale de salubrizare şi dotarea insuficientă a primăriilor cu transport special. În lipsa acestor servicii salubrizarea se efectuează de către populaţie în mod arbitrar, formând noi gunoişti spontane.
Pe parcursul campaniei s-au desfăşurat şi acţiuni de educaţie ecologică a populaţiei prin intermediul seminarelor şi adunărilor în colective, întrunirilor cu factorii de decizie. Măsurile întreprinse de salubrizare a localităţilor şi rezultatele obţinute sunt pe larg reflectate în mass-media scrisă, emisiuni radio şi televiziune. E regretabil, dar nivelul conştientizării populaţiei privind păstrarea curăţeniei în locurile publice şi de trai lasă încă mult de dorit şi rămâne o problemă de soluţionat nu doar pentru instituţiile de mediu, dar pentru întreaga societate.
Implementarea Strategiei de gestionare a deşeurilor în Republica Moldova pentru anii 2013-2027, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr. 248 din 10.04.2013, va asigura realizarea unui nou mod de colectare a deşeurilor menajere, a celor de producţie, recuperarea materialelor reutilizabile, protecţia mediului şi realizarea unui program de salubrizare stradală unitară, mod care să contribuie la reducerea cantităţii de deşeuri depozitate în respectivele zone, prin stabilirea unui sistem adecvat de tratare pentru fiecare tip de deşeuri în vederea protejării mediului.
Obiectivele generale ale Strategiei pentru deşeurile menajere solide constau în următoarele:
a) promovarea şi implementarea sistemelor de colectare selectivă în toate localităţile, atît în sectorul casnic, cît şi în cel de producţie, precum şi a facilităţilor de sortare, compostare şi reciclare;
b) îmbunătăţirea sistemului de transportare a deşeurilor şi dezvoltarea staţiilor de transfer (4-7 staţii pe raion);
c) dezvoltarea capacităţilor de eliminare a deşeurilor menajere (construcţia a 7 depozite de deşeuri menajere solide la nivel regional şi a 2 staţii pentru tratarea mecanico-biologică);
d) îmbunătăţirea guvernării instituţionale în domeniul gestionării deşeurilor menajere, prin crearea asociaţiilor autorităţilor publice locale la nivel regional.
Problema salubrizării localităţilor şi menţinerea unui mediu sănătos pentru populaţie rămîne în continuare o prioritate în activitatea administraţiei publice locale. Inspectoratul va fi antrenat în continuare într-o conlucrare eficientă cu autorităţile administraţiei publice locale pentru soluţionarea problemelor asociate gestionării deşeurilor, va aplica dur şi în deplină măsură Legea faţă de persoanele fizice şi juridice care nu se conformează cerinţelor şi nu-şi onorează obligaţiunile.
Veronica Focșa
șef secție IES