Promovarea politicii de mediu în domeniul protecţiei aerului atmosferic, precum şi supravegherea respectării prevederilor legislaţiei ecologice de protecţie a aerului atmosferic în activitatea antreprenorială revine Inspectoratul Ecologic de Stat şi subdiviziunilor sale teritoriale.
În prezent, poluarea aerului atmosferic este o problemă gravă care necesită activităţi de control pentru aprecierea gradului de poluare, calcularea emisiilor de poluanţi şi determinarea calităţii aerului atmosferic, preîntîmpinarea efectelor nocive a activităţilor economice preconizate asupra ecosistemelor naturale.
Pentru început este de menţionat că,cantitatea de poluanţi emişi în atmosferă de la toate sursele de poluare în anul 2012 a fost evaluată la nivel de 182 400 tone şi constituie 51,2 kg/an pe cap de locuitor.
Surse potenţiale de poluare a aerului atmosferic.
Calitatea aerului atmosferic în Republica Moldova este influenţată de emisiile provenite din trei tipuri de surse mobile de poluare:
– Sursele fixe,
– Sursele mobile,
– Transferul transfrontalier de noxe.
Statistica demonstrează că, calitatea aerului atmosferic în oraşele mari, cum ar fi Chişinău, Bălţi şi altele este influenţată preponderent de emisiile de la transport.
Sursele mobile de poluare
Sursele mobile de poluare reprezintă transportul auto, feroviar, aerian şi fluvial. Este cunoscut faptul, că transportul constituie principala sursă de poluare a aerului atmosferic, emanînd în aer cantităţi mari de hidrocarburi, oxid de carbon, dioxid de azot, dioxid de sulf, funingine, benz(a)piren, precum şi plumb. Cantitatea de emisii a poluanţilor în atmosferă de la sursele mobile ajunge la 154 149,48 tone, sau cu 34 592,366 tone mai puţin decit în anul 2011, inclusiv: oxid de carbon – 118 361,603 tone, dioxid de azot – 14 256,349 tone, dioxid de sulf – 3 343,728 tone, hidrocarburi – 15 046,714 tone, aldehide – 1 102,953 tone, substanţe solide –2 038,419 tone.
Transportul auto.
Calitatea aerului atmosferic, în mare măsură, este condiţionată de fluxul intensiv al transportului auto, care din an în an creşte cu 10-15%. Conform datelor evaluate, parcul de transport auto numără cca 762 384 unităţi. Cantitatea emisiilor de poluanţi în atmosferă a constituit 140 052,543 tone, sau 76,7 % din cantitatea sumara de poluanţi în aerul atmosferic din sectorul transporturi. În anul 2012 cantitatea de emisii a scăzut cu 48 689,3 tone faţă de anul 2011.
Cele mai poluate zone de la transportul auto sunt considerate: mun.Chişinău- 39 695,159 t/an şi mun. Bălţi 5 874.211 t/an., UTA Găgăuzia – 6 172,31 t/an., Cahul – 5 862.86 t/an., raioanele Sîngerei – 4 511,74 t/an., Hînceşti – 4 914,7 t/an., Briceni – 4 545,216 t/an., Anenii Noi – 4 054,97 t/an., Ialoveni – 3 457,692 t/an., Ungheni – 3 787,509 t/an., Floreşti – 2 917,037 t/an; Cota de poluanţi specifici din cantitatea sumara de emisii constituie: oxid de carbon – 107 614,257 t/an, dioxid de azot – 129 22,778 t/an, aldehide – 1 010,773 t/an, dioxid de sulf – 3 015,991 t/an, substanţe solide – 1 831,290 t/an, hidrocarburi – 13 657,453 t/an.
Emisiile în atmosferă depind şi de starea drumurilor aflate în stare deplorabilă, precum şi de calitatea combustibilului consumat. De menţionat că, sectorul transport este deservit de 689 staţii de alimentare cu carburanţi. Cele 67 staţii de testare tehnică, amplasate în municipiile şi oraşele republicii au supus testării ecologice 395 323 unităţi de transport auto, din care la 13 117 unităţi au fost depistate depăşiri a normelor ecologice, iar 11 315 unităţi au fost supuse testării repetate.
Ţinînd cont de faptul, că principala sursă de poluare o reprezintă transportul auto, protecţia aerului atmosferic are ca scop reducerea şi diminuarea emisiilor nocive produse de acesta.
În acest context, menţionăm semnificaţia organizării şi desfăşurării Acţiunii în cadrul Săptămînii Mobilităţii Europene cu genericul ,,Un aer curat pentru toţi”, marcată anual în municipiile şi oraşele din republică în perioada 16 – 22 septembrie.
D. Osipov
şef Secţia sinteze informaţionale