Inspectoratul Ecologic de Stat
  • Noutăţi
  • Evenimente
  • Despre Inspectorat
  • Funcţii de conducere
  • Galerie foto
  • Comunicate a IES
  • Contacte
  • Anunț

  • CADRUL LEGISLATIV – NORMATIV
  • Avize şi autorizaţii
  • Gestiunea deșeurilor
  • Protecţia mediului şi biodiversitate
  • Planuri, proiecte, programe
  • Servicii prestate. Taxe şi tarife
  • Comunicate de presă
  • Educaţie ecologică
  • Calendar ecologic
  • Legături utile
  • Arhiva
  • Dicţionar ecologico-juridic
  • Achiziţii Publice
  • Comunicate a IPM
  • Posturi vacante
  • Pregătire profesională
  • Harta
  • Funcţii de conducere
  • CONTROL DE STAT
  • Structura Inspectoratului Ecologic de Stat
  • CONTRAVENȚII DE MEDIU
  • INFORMAȚII UTILE
  • CENTRELE DE INVESTIGAȚII ECOLOGICE
  • ADMITERE UASM
  • ANUNȚ
  • Activitate
  • Membri

Ştiri

  • 8 iulie 2019
    TĂIERI ILICITE
    • Persoană cu funcție de răspundere – amendată. Lilian MUNTEANU, Șef IPM Chișinău Întru respectarea Dispoziției nr.13-d din 27.06.2019 a IPM cu privire la intensificarea măsurilor de combatere a tăierilor ilicite în fondurile forestiere de stat și comunale, în ariile protejate de stat și fâșiile de protecție Inspecția pentru Protecția Mediului Chișinău, urmare a unui  semnal […]
  • 8 iulie 2019
    POPULARE CU FAZANI
    • Puii de fazan pentru raioanele Anenii-Noi, Căușeni,  Ștefan Vodă. Ion BURLACU, Șef, IPM Căușeni Pe 03.07.2019, conform programului de populare cu fazani, Societatea Vânătorilor și Pescarilor  din R.Moldova a plasat  în volierele de la ferma de fazani din s. Talmaza 4400 pui de fazan pentru adaptare la clima locală, fiind asigurați cu apă și hrană. […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Extrageri ilicite de resurse minerale. Vădim CIORIC, șef IPM Leova IPM Leova urmare acțiunilor de prevenire și contracarare a încălcărilor legislației de mediu efectuate pe parcursul săptămânii sub formă de raiduri de curmare a extragerilor neautorizate a zăcămintelor minerale la 26.06.2019 în s.Tigheci , r-nul Leova a depistat un cetățean, care extrăgea argilă de la cariera neautorizată din localitate. […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Tăieri ilicite. Ghenadie CIUMAȘ, Șef IPM Bălți La 18.06.2019 Î.M. „Amenajarea  teritoriului și spații verzi” din mun. Bălți a defrișat  doi arbori de specia plop cu diametrele de 46 cm și respectiv de 49 cm în baza autorizației nr.017923 din 13.03.2017 cu termenul de valabilitate expirat la data de 13.03.2018 cu mult înainte de producerea […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Tăieri ilicite Lilian MUNTEANU, Șef IPM Chișinău Întru respectarea Dispoziției nr.13-d din 27.06.2019 emisă de către IPM cu privire la intensificarea măsurilor de combatere a tăierilor ilicte în fondurile forestier de stat și comunale, în ariile protejate de stat și fâșiile de protecție Inspecția pentru Protecția Mediului Chișinău, în urma raziei efectuate în sect.Buiucani, mun.Chișinău […]

Monitorizare

  • Raport de activitate...

Pagina Oficială a Preşedintelui Republicii Moldova

Parlamentul Republicii Moldova

Official website of the Government of Republic of Moldova

Pagina Oficială a Republicii Moldova în reţeaua Internet

Linia Guvernului cu privire la controlul de stat

Comunicate de presă

Comunicat de presă.

Veaceslav Untilă, şeful Inspectoratului Ecologic de Stat, vicepreşedintele PL: „Nu voi accepta niciun compromis”

– Dle Untilă, săptămâna curentă Inspectoratul Ecologic de Stat a împlinit 22 de ani de la fondare. Cum aţi marcat această dată?
– Am îmbinat utilul cu plăcutul. Ziua am muncit ca de obicei, iar spre seară am avut o şedinţă cu un uşor caracter festiv, în cadrul căreia am discutat despre situaţia actuală din domeniul de care suntem responsabili, despre problemele care există, despre sarcinile ce stau în faţa noastră şi modalităţile de realizare ale acestora. Iar la final am felicitat colegii cu ocazia aniversării respective. Vreau să vă spun că discuţia pe care am avut-o cu colegii în acea zi, dar şi în zilele precedente, a fost una destul de constructivă. M-am convins că noul meu colectiv are un potenţial enorm şi dorinţa de a schimba situaţia din domeniu, iar asta mă face să privesc cu optimism în viitor.

– Cum v-a primit colectivul, pentru că aţi fost numit în această funcţie relativ recent?
– Chiar în cadrul primei mele întâlniri cu membrii colectivului am stabilit clar anumite lucruri: eu am acceptat această funcţie nu de dragul funcţiei, ci am venit să facem împreună o treabă bună. Deoarece cunosc, în linii mari, problemele din domeniu, am efectuat o radiografie a situaţiei pe fiecare segment aparte, după care am recunoscut că mizez pe profesionalismul şi dedicaţia lor, avertizându-i că cine nu este gata să depună toate eforturile pentru a obţine rezultate bune în munca noastră, nu are decât să plece. Eu apreciez oamenii care sunt devotaţi meseriei lor şi întotdeauna am promovat profesioniştii, iar pe cei care au făcut doar figuraţie i-am eliminat din sistem îndată ce i-am depistat. Se pare că mesajele cu care am venit în faţa angajaţilor Inspectoratului Ecologic de Stat au fost înţelese şi apreciate de colectiv. Or, am simţit o înviorare în activitatea Inspectoratului şi sper că acest ritm va fi menţinut şi în continuare.
– Care sunt cele mai mari probleme în noul dvs. domeniu de activitate?
– Nu ştiu dacă putem afirma că acest domeniu este nou pentru mine. Anterior, am activat în componenţa Comisiei parlamentare responsabile inclusiv de ecologie, iar timp de doi ani am condus comisia respectivă. Astăzi, Inspectoratul Ecologic de Stat, care are oameni de calitate, adevăraţi profesionişti, este aproape invizibil. Acel enorm potenţial ce există în sistem urmează a fi direcţionat spre soluţionarea problemelor, dar şi spre asigurarea unei bune comunicări cu societatea, astfel încât cetăţenii să înţeleagă că inspectorii ecologici sunt cei mai buni şi devotaţi prieteni ai lor, că muncesc pentru binele întregii societăţi.
O prioritate absolută pentru noi trebuie să devină asigurarea sănătăţii populaţiei. Am în vedere atât asigurarea calităţii apei, cât şi un control drastic asupra importului în ţară a produselor modificate genetic. Noi nu putem permite ca cetăţenii noştri să consume apă poluată sau produse periculoase pentru sănătatea şi chiar pentru viaţa lor. Dacă doriţi, acesta este un angajament personal al meu şi aici nu voi accepta niciun fel de compromis.
O altă prioritate a noastră va fi asigurarea integrităţii spaţiilor verzi. Vine sezonul rece al anului, când au loc tăieri masive de arbori, arbuşti şi aceste tăieri se desfăşoară de cele mai multe ori ilegal. Noi vom organiza nu numai un control riguros al fâşiilor forestiere, dar vom încerca să convingem oamenii că tăierea ilicită a copacilor le va aduce tot lor în cele din urmă un mare deserviciu. În Republica Moldova pădurile, fâşiile forestiere au un singur scop – ecologic, iar copacii sunt, într-un fel, plămânii ce asigură calitatea aerului pe care noi îl respirăm.
Vom acorda atenţia cuvenită şi vom lupta cu gunoiştile neautorizate, care afectează mediul ambiant şi prezintă un pericol imens pentru sănătatea oamenilor.
De asemenea, ne vom concentra pe monitorizarea strictă şi intervenţii în caz de necesitate în situaţii ce indică mai mult un caracter industrial, dacă se poate spune aşa. Mă refer la activităţile legate de carierele neautorizate, dar şi la expertizele în construcţii. Chiar dacă anterior, în cazul construcţiilor, atribuţiile Inspectoratului au fost restrânse, eu consider că asupra chestiunii în cauză urmează să revenim. Vom purcede neîntârziat la elaborarea unui şir de propuneri de îmbunătăţire a cadrului legislativ cu privire la ecologie, pentru a-l aduce în concordanţă cu cerinţele actuale. Ecologia trebuie să stea în capul mesei şi acest lucru e necesar să-l înţeleagă toţi. Noi avem o viziune clară asupra situaţiei din acest domeniu şi sunt sigur că vom reuşi să ridicăm prestaţia noastră la un nivel calitativ superior şi să depăşim problemele existente.
-Nu va fi prea grea povara ce o puneţi pe umerii Inspectoratului?
– Nici nu am aşteptat că va fi uşor. Dar nu avem de ales: dacă nu vom fi capabili să ne protejăm mediul înconjurător, ne vom pomeni într-o zi în pragul unei catastrofe ecologice. Eu cred că ecologizarea țării este o cauză a întregii societăți, iar controlul ecologic de stat nu poate fi o sarcină sau o atribuție doar a Inspectoratului Ecologic de Stat. În acest cerc trebuie atrase diferite organizații și autorități cu competențe de mediu. Vom aprecia mult colaborarea cu organele de drept (Procuratura, MAI, CNA), cu autoritățile administrative (Medicina preventivă, Serviciul piscicol, AGRM, Agenția „Moldsilva”, Agenția „Apele Moldovei”), cu administrațiile publice de nivelul I și II, cu societatea civilă (Mișcarea ecologistă din Moldova, ONG-urile locale), cu mijloacele mass-media. Pe scurt, vom sensibiliza aceste autorităţi şi instituţii să se implice şi să participe la abordarea ecologică a tuturor activităților din economie și societate.
– Cei care sunt împuterniciţi să efectueze controlul ecologic se află deseori în câmpul unor conflicte de interese. Cum aveţi de gând să vă protejaţi angajaţii de eventuale speculaţii şi suspiciuni?
– Inspectoratul ca instituţie de specialitate cu funcţii de control ecologic de stat este şi subiect al dreptului contravenţional. Sunt întocmite anual aproximativ 7-8 mii de procese-verbale, care vizează persoane sau instituţii concrete. Evident, noi vom monitoriza şi vom verifica permanent legalitatea întocmirii unor dosare și chiar a unor autorizații de mediu eliberate. Noi nu avem dreptul la greșeală. Aceasta-i imaginea Inspectoratului. Cred că e cazul să vorbim aici și de instruirea profesională continuă. Vom organiza seminare tematice, deoarece în structurile IES au venit mulți tineri care trebuie instruiți conform specificului Inspectoratului. În acest context, este binevenită colaborarea cu Garda Naţională de Mediu din România, în vederea unor preconizate acţiuni comune ce ţin de controlul ecologic şi de protecţia mediului.
– Dle Untilă, dvs. sunteţi şi vicepreşedinte al Partidului Liberal. Pe cât de compatibilă este noua dvs. funcţie cu cea pe linie de partid?
– Este compatibilă sută la sută din punct de vedere legal, şi politic, şi logic, şi imediat vă explic de ce. Legal – pentru că legislaţia în vigoare îmi permite să fiu şi vicepreşedinte al uneia dintre cele mai influente formaţiuni politice din ţară şi să conduc, totodată, o instituţie atât de importantă ca Inspectoratul Ecologic de Stat. Politic – partidul pe care-l reprezint şi-a propus drept scop să aducă schimbarea în R. Moldova şi datoria noastră, a membrilor de partid, este să ne implicăm atunci când avem posibilitatea pentru a determina această schimbare în bine. Logic – pentru că eu tot timpul am fost acolo unde am considerat că pot fi util societăţii şi mi-am făcut cu cinste datoria, inclusiv, după cum am menţionat mai sus, într-un domeniu care a avut tangenţă directă cu ecologia în R. Moldova.
– Înseamnă aceasta că veţi continua să faceţi politică?
– Politica este instrumentul care-ţi permite să câştigi încrederea oamenilor şi să munceşti în interesul lor. În cazul de faţă, eu voi munci într-o funcţie care, dacă doriţi, reprezintă o expresie a votului politic acordat de cetăţeni partidelor aflate la guvernare. Din această perspectivă, voi continua să fac politică în cel mai activ mod posibil. Noi am fost învestiţi cu încrederea oamenilor şi acum suntem pur şi simplu obligaţi să răsplătim încrederea lor printr-o gestionare onestă şi competentă a treburilor statului şi societăţii. Apropo, sunt sigur că politica şi pe viitor îmi va oferi şansa să muncesc, alături de colegii mei de partid, pentru binele cetăţenilor.
– Dle Untilă, în acest caz o să vă întreb deschis: ce şanse de viitor are partidul din care faceţi parte?
– O să vă răspund la fel de deschis: alegătorii nu pot fi induşi în eroare la nesfârşit – vine un moment în care se vede cine a venit în politică pentru a apăra interesele oamenilor şi cine foloseşte politica pentru a-şi realiza anumite scopuri ce nu au nimic în comun cu cele ale cetăţenilor. Partidul Liberal nu a trişat şi este sincer în relaţia cu alegătorii şi simpatizanţii săi. Partidul Liberal a făcut faţă şi nu a cedat provocărilor şi sunt convins că oamenii vor aprecia această poziţie fermă şi principială. Partidul Liberal creşte numeric şi valoric, se consolidează şi devine tot mai atractiv pentru cei ce vor să-şi asume plenar un angajament politic.

 

Interviu realizat de Gheorghe Ciobanu

Sursa: www.timpul.md

 

Veaceslav Untilă: „Nu am dispărut din viaţa publică, poate am fost mai puţin vizibil”

„Nu am dispărut din viaţa publică, poate am fost mai puţin vizibil”, astfel a răspuns Veaceslav Untilă, vicepreşedintele Partidului Liberal, la întrebarea reporterului TRIBUNA ce l-a determinat să accepte funcţia de şef al Inspectoratului Ecologic de Stat şi să revină pe această cale în viaţa publică.   

„Eu cred că anume această stare de spirit m-a determinat să accept funcţia de şef al Inspectoratului Ecologic de Stat, cu atît mai mult că pentru mine domeniul nu este unul străin. În Parlament, am activat în Comisia de Administrare Publică, Ecologie şi Amenajare a Teritoriului. Mai mult chiar, pe parcursul a doi ani de zile am condus această Comisie”, a menţionat el.

Un alt argument care l-a determinat pe Veaceslav Untilă să preia noua funcţie este faptul că „are forţe suficiente  şi face parte dintr-o formaţiune politică, care şi-a asumat această guvernare, alături de alte partide din AIE”. „Nu pot să stau într-o parte – vreau şi eu să-mi aduc aportul pentru ca lucrurile în Republica Moldova să meargă pe calea cea bună. Mă conduc în viaţă de un principiu: „Dacă vrei să învingi, luptă” şi eu am de gînd să lupt în continuare”, a spus el.

Întrebat ce planuri de viitor are, Veaceslav Untilă a răspuns: „Nu aş vrea să fiu declarativ, dar, prin activitatea politică pe care o desfăşor, aş vrea să fiu şi în continuare util societăţii”.

Notă: Versiunea integrală a interviului, inclusiv varianta video, poate fi accesată urmînd link-ul:

 http:www.inseco.gov.md/wp-content/uploads/www tribuna md .flv”/

sursa:www.tribuna.md

Dragi prieteni!

Prin prezenta, amintim publicului larg, că azi, 16 octombrie se împlinesc 22 de ani de la instituirea Inspectoratului Ecologic de Stat (HP nr.310 din 16.10.1990).

Ecologizarea efectivă a Țării și implementarea normelor de dezvoltare durabilă necesită un  control ecologic de stat efectiv și capabil  să dea finalitate politicilor de mediu ale statului.

Această sarcină revine integral Inspectoratului Ecologic de Stat, ca autoritate publică,  și subdiviziunilor sale care efectuează expertiza ecologică de stat a activităților economice, reglementează și autorizează utilizarea rațională a resurselor naturale și asigură respectarea uniformă a legislației de mediu.

Îndemnăm, și pe această cale, concetățenii noștri să manifeste respect și grijă față de mediul înconjurător ca dovadă a alinierii noastre la normele europene.

Cu această ocazie, Șeful Inspectoratului Ecologic de Stat, dl Veaceslav UNTILA aduce mulțumiri tuturor părtașilor mediului înconjurător din cele mai diferite sectoare sociale: administrativ, științific, societate civilă, –  pentru susținere și colaborare și lansează mesajul  de felicitare cu ocazia aniversării a 22-a de la instituirea Inspectoratului Ecologic de Stat.

Găsiți atașat mesajul de felicitare (vezi http://inseco.gov.md/2012/10/10/mesaj-de-felicitare-cu-ocazia-aniversarii-a-22-a-de-la-instituirea-inspectoratului-ecologic-de-stat/#more-1140).

Dumitru OSIPOV,

șeful secției sinteze informaționale, Inspectoratul Ecologic de Stat

 

 

«Чистый воздух – здоровье окружающей среды и людей» »

Юрий Стаматин,
первый заместитель Начальника Государственной Экологической Инспекции

Инициатива европейского сообщества «Неделя европейских изменений», в этом году проводится под девизом «Чистый воздух для всех». В прошлом году эта же акция проводилась под девизом «Город без моего  автомобиля», желая подчеркнуть роль автомобильного транспорта в загрязнении атмосферного воздуха, который и ныне остается доминирующим источником загрязнения для нашей республики. Однако, загрязнителями воздуха является и промышленность,  и энергетика, и сельское хозяйство, и городские коммунальные  хозяйства, и,  не в последнюю  очередь, трансграничный фактор. Поэтому настоящий девиз «Чистый воздух для всех» является более охватывающим и мобилизующим девизом  для всех членов общества, призывом проникнутся  сознанием, что это  общая проблема и ее решение долг каждого и всех вместе.

Эффективная защита атмосферного  воздуха в национальном масштабе и реализация целостных  программ действий, включая и местный уровень, возможно только при четком  определении вклада  каждой составляющей в суммарном загрязнении, особенно в динамике.

Это позволит создать реальную лестницу приоритетов, исходя из которой общество сможет эффективно распределить свои материальные и финансовые возможности для успешного решения этой проблемы и избегать ненужных затрат и  формальных организаторских усилий.

И так, влияние человеческой деятельности на качество атмосферного  воздуха  всем очевидна. В глобальном масштабе, это  разрушение озонного слоя и усиление парникового  эффекта. Как один, так и  другой феномены, одинаково вредны для окружающей среды и для здоровья человека. Этот вопрос давно перестал быть делом одних людей науки.

Через природные хазарды (длительные засухи, заморозки, ливневые дожди, наводнения и др.) и   различные болезни, в том числе раковые заболевания, это стало понятно и простому человеку. При всем этом, проблема ожидает своего решения, без решения которой лишаемся будущего. Наверное,  не надо ожидать глобальных решений не начиная с себя, с частного. А для этого надо знать состояние дел.

И так, стационарные источники загрязнения.  Загрязнение атмосферного  воздуха наиболее значительно в городах и районных центрах, где  размещенны наибольшее количество предприятий, а именно: 2289 промышленных предприятий и строящихся обьектов, среди которых 105 предприятий автотранспорта, 3 теплоэлектроцентрали (ТЭЦ), 40 районных и 28 межрайонных теплосетей, более 1980 мелких и средних теплосетей. К этому надо добавить еще 529 заправочных станций и 24 нефтебазы. При всем этом,  доля загрязнения атмосферного  воздуха от них достигает 10-11%. Остальная часть приходится  на автотранспорт. И этому есть обьяснение. На 1 января 2008 в Молдове было зарегистрировано более 555400 средств  автотранспорта, из которых автомобилей 489447 единиц. Около 70% из них легковые автомобили, большая часть из которых устарелые, только 7% из них имеют 5-ти летний срок эксплуатации. Надо отметить, что количество легковых автомобилей непрерывно растет, и в основном, за счет импорта устарелых образцов. За последние 15 лет количество автотранспортных средств в Молдове возросло в 2,5-3 раза. В среднем на 10 человек приходится один легковой автомобиль.

С ростом автотранспортного парка  растет соответственно и расход горюче-смазонных  материалов, а значит  и загрязняющих выбросов в атмосферу. Этот показатель составляет на сегодня около 180 тысяч тон загрязняющих выбросов в год. Это недопустимо много. Такое положение представляет серьезную опасность для качества атмосферного  воздуха и здоровья  населения. По данным государственной гидрометеорологической службы в больших городах максимальные концентрации  окиси углерода и окиси азота в воздухе многократно превышают предельно допустимые концентрации  (ПДК). Согласно последним статистическим данным в придорожных растениях и почве зарегистрированы повышенные концентрации кадмия, свинца, меди, цинка, кремния и др. Очень важно отметить, что в отличие от стационарных источников загрязняющие вещества от автотранспортных средств накапливаются в приземном слое атмосферы, непосредственно в зоне дыхания, что влияет непосредственно и непрерывно на состояние здоровья горожан. Ведь мало кто знает, что выхлопные газы автомобилей содержат около 280 вредных компонентов. К ним относятся в основном продукты неполного сгорание топлива (окислы углерода, серы и азота, углеводороды, альдегиды, твердые частицы и другие вредные вещества). Отдельные группы среди  токсичных компонентов, содержащихся в выхлопных газах, представляют собой особо токсичные, канцерогенные загрязнители, такие как стойкие органические вещества и тяжелые металлы.

Владельцы автотранспортных средств, а они, в первую очередь, должны знать, каковы причины загрязнения атмосферного воздуха токсическими веществами, а среди них такие как:

  • эксплуатация сильно изношенных транспортных средств (70% – имеют  возраст более 10 лет);
  • низкое качество используемого топлива;
  • и что не менее важно, низкая экологическая культура, их, самих владельцев и др.

Выше сказанное позволяет нам определить автотранспорт как основной источник загрязнения  атмосферного воздуха в республике и построить  свои программы действий, по ее устранению исходя из этого, ничуть не  умаляя роль стационарных и  других источников загрязнения.

В целях обеспечения экологической безопасности Правительством принят ряд постановлений, в которых определены конкретные меры по снижению уровня вредных воздействий загрязнителей на  атмосферный воздух  и меры по  обеспечению технической и экологической безопасности автотранспортных средств на  территории республики. Одной из них является Программа снижения уровня загрязнения атмосферного  воздуха автотранспортными средствами принятая Правительством еще в 2001 году. Программа включает приоритетные меры,  призванные снизить  уровни загрязнения, нормы национальных и международных стандартов, компетенции органов центрального и местного публичного управления,  физических и юридических лиц, а также неправительственных организаций, которые прямо или косвенно связаны с экологией и обязаны соблюдать и выполнять законодательные и нормативные акты в области охраны атмосферного воздуха.

Министерство экологии и природных ресурсов, определяющее политику в этой области, постоянно стремится довести законодательные и  нормативные акты до практического приложения, в первую очередь, через территориальные структуры Государственной Экологической Инспекции.  Государственные экологические инспектора, своим профессионализмом и активностью являются сильно сдерживающим фактором этого негативного явления, но этого, по видимому,  недостаточно. Приведу несколько цифр. В 2006 за нарушение законодательства в области охраны  атмосферного воздуха  были составлены 630 протокола и наказаны 622 нарушителей; в 2007 составлены  693 протокола и наказаны 693 нарушителей,  в первой половине 2008, составлены  265 протоколов и наказаны 264 нарушителей. Как видим, цифры весьма значительные, а значит наряду с применением закона необходимо вести постоянно и воспитательную работу,

А здесь, одному Инспекторату не управится, нужны совместные усилия, в первую очередь органов правопорядка, да и гражданского общества.

Думается, что акция «Неделя европейских изменений», которая состоится 16-22 сентября  выдвинет эту проблему в центре внимания наших сограждан,  поможет  осознать нам всем, что  охрана атмосферного воздуха, по своей значимости,  дело  всех нас и каждого в отдельности.

Нашими территориальными подразделениями совместно с органами местной администрации разработаны планы конкретных действий,  охватывающие встречи в трудовых коллективах, круглые столы, экологические часы в гимназиях и лицеях, выступления по местному радио и ТВ, публикации в местных газетах и др. В заключение «Недели европейских изменений» на центральных площадях районных центров будут проводиться праздничные манифестации с  широким привлечением молодежи, среди которых: соревнования  велосипедистов, бегунов, конкурс лучших эсеистов на экологическую тему и др.  Победители будут премированы ценными подарками, для чего предусмотрено финансирование из экологических фондов  и средств местных администраций. На центральных улицах городов будет закрыто движение автотранспорта.

Конечно, мы как экологи хотели бы видеть, не только в этот день, среди своих сограждан больше друзей и  сподвижников. Успех в реализации правительственных решений, направленных на предупреждение и уменьшение вредного влияния на состояние окружающей среды и в конечном итоге – на здоровье населения, зависит от  плодотворного сотрудничества всех сограждан.

Все мы обязаны бдительно относится к процессу   угрожающих изменений окружающей среды, влияющих на здоровье людей.

«Неделя европейских изменений» только урок, который должен стать для всех нас нормой повседневной жизни.

Stimaţi prieteni şi colegi! »

Aniversarea a 40-a de la înfiinţarea Autorităţii naţionale de mediu, este mai întîi de toate un prilej de totalizare şi evaluare a practicităţii  întregii noastre activităţi, de punere a ei în concordanţă  cu exigenţele vremii.

Grija pentru mediu, pentru natura  care ne înconjoară, azi a încetat să mai fie frază de uzură, un apel, ea a devenit o preocupare a întregii societăţi şi  prioritate a  politicii de stat.

Protecţia mediului înconjurător şi utilizarea raţională a resurselor naturale este suportul de căpătîi al Acţiunii de ecologizare a Ţării, afirmării noastre pe calea dezvoltării durabile şi alinierii la modul de viaţă european.

Inspectoratul Ecologic de Stat , de rînd cu alte instituţii de profil, formează cadrul instituţional al politicii de mediu şi este chemat să promoveze şi să asigure respectarea întocmai a legislaţiei de mediu, să efectueze controlul ecologic, reglementarea utilizării resurselor naturale, autorizarea activităţilor economice sub aspect ecologic, funcţii strict delimitate prin lege şi de un înalt grad de aplicabilitate.

Inspectoratul Ecologic de Stat , fondat acum 18 ani (octombrie 1990) ca subdiviziune a Departamentului de Stat pentru Protecţia Mediului Înconjurător şi Resurselor Naturale, de la acea vreme, a cunoscut pe tot parcursul acestor ani o permanenţă creştere şi adaptare a competenţelor sale la necesităţile şi transformările social-economice.

Ulterior, Inspectoratul devine instituţie publică de profil autonomă cu statut, de instituţie subordonată Ministerului, astfel atribuindu-se întreaga responsabilitate  pentru finalitatea politicilor de mediu şi nivelul de ecologizare a Ţării.

Inspectoratul Ecologic de Stat la moment are drept principale competenţe expertiza ecologică a activităţilor preconizate, autorizarea şi reglementarea utilizării resurselor naturale, inspectarea stării ecologice la nivel de întreprindere şi localitate şi controlul respectării legislaţiei de mediu, care logic este urmat de aplicarea normei juridice restrictive şi punitive fără de care îşi pierde sensul de control de stat. Un proiect odată expertizat ecologic este ghidat pînă la construcţie, şi ulterior, în perioada exploatării să cadreze cu cerinţele ecologice.

Pentru anul trecut, doar cîteva rezultate:

La capitolul expertizarea activităţilor, Inspectoratul Ecologic de Stat a examinat şi avizat  (664) proiecte de execuţie. Deci, numai într-un an  în ţară au apărut 664 obiective , din cele mai diverse domenii şi care pot fi raportate la ceea ce numim dezvoltare durabilă, urmare incorporării cerinţelor ecologice.

La capitolul autorizaţii şi reglementări au fost examinate şi  acordate 590 inventarieri de emisii şi eliberate 1290 autorizaţii pentru emisiile  de poluanţi în atmosferă şi  eliberate 216 autorizaţii de folosinţă specială a apelor. Toate aceste cifre demonstrează o creştere economică continuă durabil orientată.

La capitolul inspectare şi control ecologic, în această perioadă au fost întreprinse 14834 inspectări, urmare cărora au fost întocmite 6214 procese-verbale pentru diferite încălcări sau abateri de la legislaţia de mediu.

Ministerul de ramură a solicitat ca tuturor contravenţiilor de mediu să li se dea finalitate prin calcularea şi ridicarea prejudiciului cauzat mediului, atunci cînd el s-a produs.

În acest sens, au  fost înaintate de către Agenţiile şi Inspecţiile Ecologice 249 acţiuni civile în instanţa  de judecată în sumă de 2 359 302 lei.

Prin Hotărîrea de Guvern nr.202 din 26.02.2007, anul 2007 a fost declarat – anul salubrizării localităţilor din ţară.

În total în anul de raportare au fost lichidate 2992 gunoişti stihiinice, din 3670 depistate. Situaţia salubrizării  localităţilor rămîne şi în continuare una nenormală. Cauze sunt mai  multe: lipsa infrastructurii serviciilor comunale, sancţiuni administrative foarte mici, dar aceasta nu este o scuză, localităţile sunt în continuare în gunoişti. Rezolvarea nu depinde numai de subdiviziunile Inspectoratului Ecologic de Stat, dar în primul rînd, de autorităţile  administraţiei publice locale.

La capitolul inspectare şi control Floră-faună, o acţiune aparte a fost executarea dispoziţiei Guvernului nr.1216-480 din 22.10.07 privind contracararea cazurilor de braconaj, în deosebi pe timp de noapte. Au fost create grupuri mixte  la nivel de raion din reprezentanţi ai Inspectoratului Ecologic de Stat, Ministerului Afacerilor Interne, Agenţiei pentru Silvicultură „Moldsilva” şi Societăţii Vînătorilor şi Pescarilor. Inspectoratul Ecologic de Stat şi grupurile mixte au întreprins 492 raiduri în urma cărora au fost ridicate 212 arme, iar total pe anul de raportare 1056  raiduri şi ridicate 260 arme. Procesele-verbale întocmite  au fost transmise în instanţă. Practicarea raidurilor aeriene de inspectare ecologică a creat o stare de spirit pozitivă de abţinere de la acţiuni ilicite de braconaj şi de furt a resurselor naturale.

Inspectoratul Ecologic de Stat,  verigă practică de  implementare a politicii şi legislaţiei de mediu, exceptînd controlul, a participat plenar la procesul de conştientizare ecologică a populaţiei, dovedindu-se a fi mult mai efectiv decît alte entităţi datorită plurifuncţionalităţii sale.

Astfel, Inspectoratul Ecologic de Stat a organizat şi monitorizat activităţi de ordin naţional, cum sînt:  Plantarea de primăvară „Un copac pentru dăinuirea noastră”, Săptămîna apelor curate „Apa e izvorul vieţii”, Săptămîna Iniţiativei Europene „În oraş fără automobilul meu”, Concursul naţional „Cea mai verde şi cea mai salubră localitate”, devenite tradiţii cu largă acoperire.

Colaboratorii Inspectoratului Ecologic de Stat   au participat în 281 emisiuni radio şi TV, au publicat 220 materiale.

O acţiune foarte importantă a fost desfăşurarea în fiecare raion cu primarii  şi şefii serviciilor  desconcentrate în teritoriu a Seminarului privitor la prevederile legislaţiei de mediu şi competenţele şi obligaţiunile autorităţilor publice locale. Seminarul a dovedit a fi  foarte util, mai ales,  pentru primarii şi funcţionarii publici veniţi în funcţii după alegerile locale din 2007. Acestea sunt doar o mică parte din rezultatele activităţii noastre, care este foarte amplă.

Consolidarea şi eficientizarea activităţii Inspectoratului Ecologic de Stat  pe viitor, dar şi de durată, ar solicita soluţionarea cîtorva probleme majore,  cum ar fi crearea unui sistem unic  de gestionare a informaţiei ecologice, implementarea Paşaportului ecologic permanent al raionului, actualizarea  Planurilor Acţiunilor de Mediu Locale la nivel de primării şi altele, care  sunt activităţi de rutină, dar necesare, şi care trebuie soluţionate fără tărăgănare, pentru buna funcţionare a Inspectoratului Ecologic de Stat.

Inspectoratul Ecologic de Stat  va consolida rezultatele obţinute şi le va fortifica prin eficientizarea metodelor şi practicilor de lucru, modernizarea bazei tehnico-materiale şi optimizarea structurilor şi subdiviziunilor sale, adaptîndu-le la noile exigenţe social-economice.

Noi pledăm pentru un aer mai curat »

Veaceslav Dermenji,
Şeful Inspectoratului Ecologic de Stat

Problemele cu care se confruntă societatea noastră în prezent, fie  de ordin economic, politic, social sau ecologic nu pot fi rezolvate rapid şi eficient. Fireşte, că orice schimbare spre bunăstare a unei societăţi necesită timp, eforturi, muncă şi investiţii. Toate acestea contribuie la decurgerea normală a procesului de dezvoltare durabilă, unul dintre principiile căreia fiind şi protecţia mediului înconjurător, inclusiv, a prevenirii poluării aerului atmosferic. În această privinţă, Inspectoratul Ecologic de Stat, încă de la semnarea de către Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale a Cartei „Iniţiativa UE” din 22 septembrie 2002, este un promotor hotărît al acţiunilor Uniunii Europene, care în acest an se desfăşoară în cadrul Săptămînii Mobilităţii Europene cu genericul  „Un aer curat pentru toţi” pe parcursul zilelor de 16-22 septembrie.

Această iniţiativă este de o importanţă deosebită şi înseamnă pentru Republica Moldova desfăşurarea unui întreg complex de măsuri de ordin ecologic, organizatoric, care vor duce la schimbarea regimului circulaţiei rutiere, la diminuarea poluării aerului atmosferic de la transportul auto şi  conştientizarea de către proprietarii vehiculelor a impactului cauzat mediului şi sănătăţii populaţiei de sursele mobile de poluare.

Pentru cititorii noştri  reamintim, că la 4 februarie 2000 la Bruxelles a fost lansată de d-na Margot Walstrom, Comisar European pentru ecologie, iniţiativa „În oraş fără automobilul meu”, care se petrece anual în perioada 16-22 septembrie. Obiectivul principal al acestei iniţiative constă în aceea, ca populaţia şi autorităţile publice locale, agenţii economici să conştientizeze impactul negativ pe care îl au vehiculele asupra calităţii vieţii şi mediului înconjurător, încercîndu-se de a identifica metode noi de contracarare a acestor efecte.

Urmînd experienţa statelor europene, practic, fiecare autoritate administrativă publică locală va participa în procesul de organizare şi desfăşurare a iniţiativei.

Promovarea schimbărilor în domeniul utilizării mai eficiente a mijloacelor de transport, diminuării poluării aerului atmosferic cu substanţe nocive şi participarea populaţiei, deţinătorilor de transport auto la acest proces, este momentul  cheie  pentru dezvoltarea şi susţinerea unui transport ecologic urban, dezvoltarea strategiei pentru o cultură europeană a utilizării automobilelor pur ecologice. Participarea activă constă nu numai în a atrage cît mai mulţi participanţi în această iniţiativă, dar şi de a propaga necesitatea producerii sau achiziţionării de noi modele de automobile cu efecte ecologice de lungă durată.

Această acţiune, pentru noi,  este necesară din mai multe considerente. Aşa, una din principalele sursă de poluare a aerului atmosferic în republică a fost şi rămîne transportul auto. Numărul impunător de autovehicule în stare nesatisfăcătoare duc la poluarea directă cu gaze cu efect de seră.

Trezeşte îngrijorare şi abaterile de la prevederile legale, ceea ce duce la agravarea în ansamblu a stării mediului şi sănătăţii populaţiei.

Reducerea impactului asupra mediului de către sectorul transporturi ţine şi de calitatea infrastructurii urbane sau rurale. În acest domeniu persistă diferite păreri. Unii susţin, că mai multe drumuri vor încuraja dependenţa de automobile, în timp ce alţii, că lipsa de infrastructură agravează situaţia, mai ales prin blocajele rutiere. Consider că în timp ce noua infrastructură  se află în stare de elaborare este  necesar de a construi un mai bun management al infrastructurii existente şi trecerea la  modele de transport mai cu o poluare mai redusă, dacă ţinem cont şi de lipsa de spaţiu în oraşe.

Scopul organelor de control în domeniul protecţiei mediului, de rînd cu altele, este şi  de a diminua poluarea aerului atmosferic de la transportul auto cu poluanţi toxici  în localităţile republicii.

Evident  că fiecare persoană suferă din cauza aerului poluat, iar vinovaţi suntem toţi cei care folosim suprasolicitat autovehiculele.

Pentru confirmare voi aduce unele date cu caracter statistic.

Actualmente practic fiecare al zecelea locuitor din Republica Moldova este proprietarul unui  autoturism. Şi este de înţeles, că autoturismul va rămîne cel mai popular mod de transport datorită numeroaselor sale avantaje, cum ar fi confortul, viteza şi altele.

Emisiile medii de gaze poluante de la transportul auto pentru anii 2001-2007 constituie pînă la 87,5% din masa substanţelor emise în atmosferă. Mărimea calculată a emisiilor de la transportul auto a constituit în anul 2000 – circa 110 mii tone, urmată de o creştere de  50 – 70 mii tone în anii 2006 – 2007. Pe an ce trece continuă să crească numărul total al unităţilor de transport, mai cu seamă a autoturismelor, fapt ce nu permite diminuarea absolută a emisiilor sumare de poluanţi de la acestea. Astăzi, pe teritoriul republicii sunt amplasate aproximativ 111 de întreprinderi industriale, care au gospodarii de transport propriu cu un efectiv de  peste 43000 unităţi de transport auto. Conform datelor statistice numărul autovehiculelor la 01.01.2008  a constituit 485447 unităţi sau cu 116543  mai mult faţă de anul 2003.

Populaţia Republicii Moldova în mediul urban este de 47,9%. În ultimele decenii, calitatea mediului urban a suferit o serie de schimbări şi cu regret predomină cele cu caracter negativ. Calitatea aerului, intensitatea zgomotului şi traficul tot mai intens sunt o problemă majoră. Spaţiile deschise şi zonele verzi sunt permanent ameninţate de avalanşa construcţiilor noi.

E îngrijorător nivelul poluării aerului mai ales în mun. Chişinău. Cauza este dublarea numărului de transporturi, străzile şi scuarele urbei sunt aglomerate cu diferite automobile. În municipiu zonele de protecţie a aerului sunt limitate, nu avem zone de restricţii pentru transportul de automobile, numai o pistă pentru ciclişti, străzi cu statut numai pentru pietoni.

Pentru îmbunătăţirea calităţii aerului este necesară implementarea măsurilor de reducere a poluării cauzate de vehicule, creştere a suprafeţelor de spaţii verzi şi controlul respectării standardelor în construcţii şi traficul rutier.

Pînă atunci, de urgenţă se cer a fi întreprinse cîteva măsuri utilitare, cum ar fi:

  • aplicarea reglementărilor de circulaţie pentru autovehiculele de mare tonaj    (peste cinci tone );
  • adoptarea unor standarde mai severe cu privire la emisiile vehiculelor.

Cu regret, aceste probleme au fost abordate şi cu opt ani în urmă, cînd primăria mun. Chişinău a semnat Carta de aderare la această acţiune europeană, însă au rămas doar pe hîrtie. Toate eforturile întreprinse au avut un efect superficial. Practic, în domeniul diminuării poluării aerului atmosferic de la transportul auto, schimbări spre bine nu se observă, din contra unele poziţii de salvare practicate anterior, sunt neutilizate.

E timpul să acţionăm mai constructiv şi să găsim cele mai optime soluţii în vederea diminuării poluării aerului atmosferic, să utilizăm practica statelor comunităţii europene.

Toţi trebuie să avem acelaşi scop: să lucrăm constructiv întru crearea condiţiilor necesare pentru implementarea adecvată a  politicii de mediu, să asigurăm implementarea bunelor practici a  ţărilor dezvoltate  care au obţinut rezultate pozitive în acest domeniu de activitate.

Ţinîndu-se cont de situaţia creată în domeniul protecţiei aerului atmosferic şi de necesitatea îmbunătăţirii sănătăţii populaţiei, se cere:

  • elaborarea  şi implementarea în termeni utili a unor regulamente care să includă practica şi experienţa avansată privitor la standardele calităţii aerului atmosferic şi nivelurilor de degajări a emisiilor de noxe;
  • respectarea cerinţelor Convenţiei privind poluarea transfrontalieră a aerului la distanţe mari, implementarea prevederilor Convenţiei Naţiunilor Unite privind schimbările climatice şi ale Protocolului de la Kyoto;
  • aplicarea constantă a plăţii pentru poluarea aerului;
  • elaborarea unui program naţional de investiţii pentru perfecţionarea sistemului de monitoring, instalarea de utilaje pentru prelevarea şi măsurarea probelor, (în primul rînd în localităţile urbane);
  • promovarea unei politici de trecere la tehnologiile mai avansate şi la utilizarea combustibilului ecologic mai pur;
  • promovarea unor metode avansate de limitare sau excludere a emisiilor de la surse staţionare şi mobile, inclusiv promovarea unei produceri ecologic mai pure;
  • modernizarea generatoarelor de energie şi altor instalaţii de ardere a combustibilului, înzestrarea lor cu instalaţii de captare şi neutralizare a substanţelor nocive;
  • elaborarea şi implementarea unor valori limită ale concentraţiilor de substanţe toxice în emisii şi/sau valori limită ale emisiilor din surse staţionare şi mobile (vechi şi noi), în conformitate cu protocoalele convenţiilor internaţionale, a unor valori limită a substanţelor toxice în combustibili şi în alte produse;
  • promovarea metodelor avansate de reglementare a produselor, inclusiv a combustibilului, cu impact negativ asupra mediului;
  • efectuarea monitoringului poluării aerului de la transportul auto.

Implementarea în practică a măsurilor de prevenire a poluării aerului atmosferic de către deţinătorii transportului auto cer conştientizarea faptului că interesele lor economice şi personale trebuie să fie racordate la exigenţele protecţiei mediului înconjurător, în cazul de faţă,  a protecţiei aerului atmosferic.

Aceste practici nu apar de la sine, ele se învaţă, se descoperă şi se impun treptat în conştiinţa fiecărui deţinător de transport auto. La acest compartiment contribuie acţiunile de educaţie a tinerei generaţii, de conştientizare de către participanţi la trafic, a necesiztăţilor de respectare a normelor de poluare stabilite de standardele naţionale şi cele internaţionale, precum şi familiarizarea cu sistemul informaţional menit să înlesnească implementarea tehnologiilor performante în acest domeniu.

Pentru a avea un mediu curat şi protejat de poluare de la mijloacele de transport şi nu numai, educaţia trebuie începută de la vîrstele cele mai fragede. În acest scop au fost iniţiate diferite programe privind ocrotirea spaţiilor verzi din jurul comunităţii în care trăiesc, comportamentul prietenos faţă de natură, reflectarea naturii în desene (concursuri de desene), eseuri, altoirea sentimentului de negare a tot ceea ce provoacă ”poluarea mediului”. Pe parcursul Săptămînii Mobilităţii Europene se vor desfăşura conferinţe, mese rotunde, iar în şcoli şi gimnazii se vor petrece ore ecologice, urmînd a se discuta această temă la orele de diriginţie, precum şi organizarea concursurilor pentru cel mai bun eseu la tema ”Mediul şi transportul”. Ar fi binevenit ca unele clase să fie specializate la compartimentul ”Protecţia mediului” astfel încît un număr din ce în ce mai mare  de absolvenţi să se îndrepte către facultăţile cu profil ecologic.

Realizarea măsurilor expuse ar contribui la stoparea proceselor de poluare continuă şi la ameliorarea calităţii aerului atmosferic.

Sper şi aşi dori mult ca acţiunile din cadrul Săptămînii Mobilităţii Europene cu genericul „Un aer curat pentru toţi” să capete o dezvoltare amplă, cu caracter permanent, care va duce la ameliorarea sănătăţii cetăţenilor noştri, generaţiei viitoare şi mediului înconjurător.

Comunicat de presă cu privire la şedinţa grupului de lucru dedicată Obiectivului de dezvoltare a Mileniului nr.7 – „Asigurarea unui mediu durabil” »

Comunicat de presă cu privire la şedinţa grupului de lucru dedicată Obiectivului de dezvoltare a Mileniului nr.7 – „Asigurarea unui mediu durabil” La 16 februarie 2011, în Sala de Conferinţe Piano, Jazz-Hotel, a avut loc şedinţa grupului de lucru dedicată Obiectivului de dezvoltare a Mileniului nr.7- “Asigurarea unui mediu durabil” din cadrul proiectului ” Societatea civilă şi sectorul privat contribuind la implemintarea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului (ODM)”, organizată de către Centrul Analitic Independent “Expert Grup”.

 

Discuţiile despre Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului (ODM) au debutat în anii 1990, iar un acord global asupra acestora a fost realizat la Summit-ul Mileniului din septembrie 2000 prin semnarea de către cele 189 de state ale lumii, inclusiv Republica Moldova, a Declaraţiei Mileniului.
Angajamentul în favoarea ODM a fost confirmat la Sesiunea aniversară consacrată celor 60 de ani de la fondarea Organizaţiei Naţiunilor Unite, din septembrie 2005. Republica Moldova a participat la aceste evenimente la cel mai înalt nivel: Preşedintele Petru Lucinschi a semnat Declaraţia Mileniului din 2000; Preşedintele Vladimir Voronin a confirmat acest angajament în alocuţiunea rostită la Summit-ul Global din septembrie 2005.
Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului adaptate la priorităţile şi contextul Republicii Moldova în cadrul unui proces participativ, cu implicarea PNUD, se regăsesc în Strategia de Creştere Economică şi Reducere a Sărăciei, adoptată în 2004, şi contribuie la realizarea Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană. Fiind în acelaşi timp ambiţioase dar şi realiste, Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului sunt expresia directă şi autorizată a priorităţilor naţionale de dezvoltare.
La solicitarea Secretarului General al Naţiunilor Unite, Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare asigură, în cadrul Sistemului ONU, coordonarea eforturilor şi asistenţei pentru atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului şi de creare a unor parteneriate pentru dezvoltare.
Primul Raport Naţional asupra Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului, realizat în martie 2005 de Guvernul Republicii Moldova, cu sprijinul Agenţiilor ONU, inclusiv PNUD, a prezentat o analiză detaliată şi argumentată în a fiecărui din cele opt obiective. De asemenea, documentul a formulat sarcinile pentru 2005-2015, a identificat obstacolele prezente şi acţiunile prioritare pe termen mediu şi pe termen lung, stabilind totodată sarcini şi indicatori de monitorizare.
Scopul Raportului a fost de a sensibiliza publicul, de a construi alianţe mai solide, de a reînnoi angajamentul politic şi de a ajuta ţara la crearea parteneriatelor puternice, bine finanţate şi de încredere, necesare pentru îndeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului.
Al Doilea Raport Naţional privind Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului în Republica Moldova (2010) constată progrese în reducerea sărăciei, diminuarea mortalităţii materne şi infantile, extinderea ariilor protejate de stat şi dezvoltarea tehnologiilor informaţionale.
Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului (ODM).
Sunt identificate 8 obiective, care trebuie realizate pînă în anul 2015 şi abordează provocările principale ale dezvoltării umane.
Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului în Republica Moldova.

  1. Eradicarea sărăciei şi foamei
  2. Realizarea accesului la învăţământ gimnazial
  3. Promovarea egalităţii genurilor şi abilitarea femeilor
  4. Reducerea mortalităţii copiilor
  5. Îmbunătăţirea sănătăţii materne
  6. Combaterea HIV/SIDA şi tuberculozei
  7. Asigurarea unui mediu durabil
  8. Crearea unui parteneriat global pentru dezvoltare

Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului,

–         sintetizează, într-un set unic, cele mai importante angajamente efectuate separat în cadrul conferinţelor internaţionale şi reuniunilor din anii 1990;

–         recunosc explicit interdependenţa dintre creştere, reducere a sărăciei şi dezvoltare durabilă;

–         confirmă faptul că dezvoltarea se află la baza guvernării democratice, normelor de drept, respectării drepturilor omului, păcii şi securităţii;

–         sunt bazate pe sarcini măsurabile şi limitate în timp însoţite de  indicatori pentru monitorizarea progresului;

–         integrează în  Obiectivul 8, responsabilităţile ţărilor în curs de dezvoltare şi ale ţărilor dezvoltate  în baza parteneriatului global aprobat în cadrul Conferinţei Internaţionale de Finanţare pentru Dezvoltare care a avut loc la  Monterrey, Mexic în martie 2002, şi la Summitul Mondial pentru Dezvoltare Durabilă din Johannesburg în august 2002.

Sarcinile Obiectivului 7 “Asigurarea unui mediu durabil”.

Sarcina 9.

Integrarea principiilor dezvoltării durabile în politicile şi programele ţării şi reducerea degradării resurselor naturale.

Creşterea ponderii terenurilor acoperite de pădure de la 10,3% în 2002 pînă la 11% în 2006, de la 12,1% în 2010 pînă la 13,2 în 2015.

Creşterea ponderii ariilor naturale protejate pentru conservarea diversităţii biologice de la 1,96% în 2002 pînă la 2,1% în 2010 şi pînă la 13,2% în 2015.

Sarcina 10.

Reducerea în jumătate,  către anul 2015, a numărului de personae fără acces durabil la surse sigure de apă.

Majorarea ponderii populaţiei cu acces durabil la surse sigure de apă de la 38,5% în 2002 pînă la 47,7% în 2006, de la 57% în 2010 pînă la 68,5 % în 2015.

Sarcina 11.

Reducerea în jumătate către 2015 a numărului persoanelor fără acces la sisteme de canalizare şi salubrizare îmbunătăţite.

Lucrările şedinţei.

Victoria Vasilescu, Coordonator Proiect, Centrul Analitic Expert-Grup (moderator).

 

Prezentarea schiţă a studiului analitic, metodologia propusă şi instrumente de cercetare – Iuliana Cantaragiu, Consultant naţional ODM 7, Expert Proiecte, Centrul Naţional al Mediului.

 

Scopul studiului: Situaţia actuală a  Republicii Moldova în implementarea ODM 7.

Obiectivul principal: Sporirea conştientizării Societăţii Civile şi Sectorului Privat în atingerea ODM 7.

 

Conţinutul prezentării:

Introducere.

  • Scopul şi obiectivele studiului;
  • Importanţa subiectului analizat;
  • Metodologia utilizată şi limitele acesteia
  • Prezentarea structurii studiului
  • Utilitatea şi rolul studiului în politicile publice.

Capitolul 1. ODM 7 în Republica Moldova. Cadrul general.

  • Prezentarea succintă a ODM 7 și țintelor sale, atît în formularea internațională, cît și națională. SURSE: rapoartele pe ODM ale guvernului;
  • Identificarea diferențelor existente între formularea ODM internațional și local; SURSE. rapoartele pe ODM ale guvernului;
  • Analiza critică a relevanței formulărilor și țintelor naționale. SURSE: 1) rapoartele guvernului, organizațiilor societății civile (OSC), donatorilor; 2) Interviuri cu reprezentanți OSC, guvern, donatori; 3) propriile evaluări de expert ale autorului;

Capitolul 2. ODM 7: tendințe majore și situația actuală în domeniu.

  • Prezentarea tendințelor majore în domeniul ODM 7; SURSE: 1)Date statistice de la BNS și ministerele relevante; 2)rapoartele pe ODM ale guvernului;
  • Identificarea factorilor care explică dinamica indicatorilor ODM 7 în perioada 2001-2011. SURSE: 1)Rapoartele guvernului, OSC, donatorilor; 2)Interviuri cu OSC, guvern, donatori, firme; 3)propriile evaluări de expert;
  • Identificarea problemelor-cheie cu care se confruntă RMoldova în atingerea ODM 7 și diagnosticul acestor probleme (cauze, magnitudine, implicații și riscuri); SURSE: 1)Rapoartele guvernului, OSC, donatorilor; 2) Interviuri cu OSC, guvern, donatori, firme; 3) propriile evaluări de expert; 4)ședința cluster.

Capitolul 3. Rolul societăţii civile în atingerea ODM 7.

Capitolul 4. Rolul sectorului privat în atingerea ODM 7.

 

Au fost prezentate şi repartizate 5 modele de Chestionare cu ajutorul cărora  urmează a fi intervievaţi reprezentanţii Societăţii Civile şi Sectorului Privat.

 

 

 

 

 

 

S.Nicolaescu,

inspector principal,

Secţia sinteze informaţionale.

Comunicat de presă. Pe data de 3 martie, 2012, în sala de conferinţe a Ministerului Mediului a avut loc întrunirea de lucru a activului Inspectoratului Ecologic de Stat în cadrul căreia au fost luate în dezbateri: »

Comunicat de presă.Pe data de 3 martie,  2012, în sala de conferinţe a Ministerului Mediului a avut loc întrunirea de lucru a activului Inspectoratului Ecologic de Stat în cadrul căreia  au fost luate în dezbateri:-        Raportul cu privire la rezultatele activităţii  A/I Ecologice  în anul 2011. Propuneri de îmbunătăţire a procesului de raportare a rezultatelor, prezentat de către Valentina Ţapiş, şef adjunct al Inspectoratului Ecologic de Stat;–         Transmiterea unor atribuţii de la centru subdiviziunilor teritoriale-       Declanşarea  campaniei de salubrizare şi amenajare a localităţilor „Bilunarul ecologic de primăvară – 2012”;
–       Acordarea asistenţei metodico-organizatorice APL de nivelul II cu privire la întocmirea-      Gestionarea resurselor financiare şi materiale în anul 2011 şi măsurile    planificate pentru anul 2012.1.      Pe parcursul anului 2011 Inspectoratul Ecologic de Stat a efectuat expertiza ecologică a 532   proiecte de execuţie. Astfel, în Ţară au apărut 532 de obiective din cele mai diverse domenii, a examinat şi acordat 523  inventarieri de emisii şi eliberat 893 autorizaţii pentru emisii de poluanţi, a eliberat 161 autorizaţii de folosinţă specială a apei. Aceste cifre demonstrează o creştere economică stabilizată şi durabil orientată.Întru contracararea contravenţiilor de mediu şi respectarea legislaţiei ecologice au fost efectuate 16809 (2010 – 14645) de inspectări şi întocmite 6692 (2010 – 5583) procese-verbale pentru diferite încălcări şi abateri de la legislaţia de mediu, aplicîndu-se amenzi în sumă de 4326518 (2010 – 3460574) lei, dintre care sunt  încasate la moment 2021123 (2010 – 1676805) lei.Întru ridicarea prejudiciului cauzat mediului Agenţiile şi Inspecţiile Ecologice au înaintat acţiuni civile în instanţă  în sumă de 1723109 (2010 – 860610) lei, dintre care au fost satisfăcute acţiuni  în sumă de  532975 (2010 – 545138) lei.Inspectoratul fiind  responsabil şi de  implementarea prevederilor Convenţiei Aarhus a desfăşurat un şir de  acţiuni de nivel naţional, parte din ele devenite tradiţie: Acţiunea – concurs „Cea mai salubră, modernă şi amenajată localitate”,  Bilunarul ecologic de primăvară, Acţiunea – concurs „Rîu curat de la sat la sat”, Acţiunea Naţională de Înverzire a Plaiului „Un arbore pentru dăinuirea noastră”, Acţiunea – „Săptămîna Europeană a Mobilităţii” – „În oraş fără automobilul meu”.Realizările IES  au fost reflectate în  274 articole, cele mai multe la compartimentul „aer” , „apă”, „deşeuri”. S-a participat în realizarea a 223emisiuni radio, TV şi orelor ecologice.2. La întrunirea de lucru a activului Inspectoratului Ecologic de Stat (IES) din 03.03.2012 s-a discutat transmiterea unor atribuţii de la centru subdiviziunilor teritoriale (ST).Potrivit ordinelor şefului adjunct al IES nr.09 din 22.02.2012 „Cu privire la competenţele de eliberare a  autorizaţiilor de folosinţă specială a apei,  inclusiv a evacuării / deversării apelor uzate” şi nr.10 din 22.02.2012 „Cu privire la competenţele de eliberare a autorizaţiilor de emisii a poluanţilor  în atmosferă de la sursele fixe”, din data de 02.04.2012 vor fi transmise subdiviziunilor teritoriale unele atribuţii în domeniul autorizării.Pînă la 02.04.2012, sunt planificate seminare de instruire a responsabililor de autorizare din cadrul ST ale IES cu tematica: „Cerinţe legale la întocmirea actelor de control pentru obţinerea AFSA, AEPA” .În conformitate cu „Nomenclatorului actelor permisive …” – anexă la Legea 160 din 22.07.11 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (MO din 14.10.2011), Inspectoratul Ecologic de Stat va elibera 8 acte permisive, din ele 5 vor fi eliberate potrivit competenţelor stabilite prin ordinele şefului adjunct al IES nr.09, 10 din 22.02.123. În  2012 Acţiunea de salubrizare şi amenajare a localităţilor, organizată în cadrul Concursului naţional „Cea mai modernă, mai salubră şi mai amenajată localitate” instituită în baza Hotărîrii Guvernului nr.678 din 06.06.2008 şi Acţiunea naţională „Rîu curat de la sat la sat” se vor declanşa concomitent la data de 22 martie şi se vor desfăşura în perioada 22 martie – 22 mai 2012  şi ca prima etapă a Concursului la nivel local.A fost  prezentat  Programul de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea „Bilunarului ecologic de primăvară – 2012”, de care se vor  conduce APL de nivelele I şi II şi subdiviziunile IES.4. Necesitatea elaborării PLAM-rilor este dictată de situaţia economică şi socială reieşind din documentele de politici naţionale şi actele legislative şi normative.Elaborarea PLAM-urilor va intra în obligaţiunile APL și sînt deja stipulate în proiectul Legii protecţiei mediului şi proiectul Strategiei Naţionale de Mediu pentru 2012-2022.PLAM-urile vor contribui la îmbunătăţirea stării mediului atît la nivel local cît şi naţional și consolidarea dezvoltării social-economice a unității teritorial- administrative respective.În cel mai apropiat timp Ministerul Mediului va elabora  Ghidul privind întocmirea PLAM-lor, unde se vor regăsi măsuri şi procedee de desfăşurare a acestora.5. Pentru anul 2011 veniturile de la serviciile prestate au constituit 3795,8 mii lei planul fiind de 3800,0 mii lei, deci se poate constata  că planul de venituri a fost îndeplinit.

Cît priveşte suma cheltuielilor planificate acestea au constituit 3400,0 mii lei, fiind utilizate în întregime, inclusiv: cheltuieli de personal – 795,3 mii lei, deplasări în interes de serviciu – 72,0 mii lei, procurarea transportului – 123,2 mii lei, restul fiind atribuite cheltuielilor curente – 2412,7 mii lei.

Totodată au fost efectuate cheltuieli de întreţinere a activităţii Inspectoratului şi din alte surse, FEN şi FEL – 2714,4 mii lei.

Măsurile planificate pentru 2012.

Suma cheltuielilor planificate numai pentru întreţinerea activităţii Inspectoratului  în anul 2012 va constitui – 25801,0 mii lei, inclusiv:  bugetul de stat – 17533,7,      mijloace speciale – 3800,0; Fondul Ecologic Local – 2960,0; Fondul Ecologic Naţional – 1507,3.

La întrunire a participat consilierul Ministrului Mediului, dl Nicu Vrednic,  care a apreciat pozitiv activitatea Inspectoratului Ecologic de Stat pentru anul precedent şi a îndemnat şefii subdiviziunilor teritoriale ale Inspectoratului  să se implice plenar în desfăşurarea acţiunilor de primăvară de salubrizare şi amenajare a localităţilor din ţară.

Următoarea întrunire  de lucru a activului Inspectoratului Ecologic de Stat va avea loc la 30 martie 2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Share

© 2009-2023 Inspectoratul Ecologic de Stat