Inspectoratul Ecologic de Stat
  • Noutăţi
  • Evenimente
  • Despre Inspectorat
  • Funcţii de conducere
  • Galerie foto
  • Comunicate a IES
  • Contacte
  • Anunț

  • CADRUL LEGISLATIV – NORMATIV
  • Avize şi autorizaţii
  • Gestiunea deșeurilor
  • Protecţia mediului şi biodiversitate
  • Planuri, proiecte, programe
  • Servicii prestate. Taxe şi tarife
  • Comunicate de presă
  • Educaţie ecologică
  • Calendar ecologic
  • Legături utile
  • Arhiva
  • Dicţionar ecologico-juridic
  • Achiziţii Publice
  • Comunicate a IPM
  • Posturi vacante
  • Pregătire profesională
  • Harta
  • Funcţii de conducere
  • CONTROL DE STAT
  • Structura Inspectoratului Ecologic de Stat
  • CONTRAVENȚII DE MEDIU
  • INFORMAȚII UTILE
  • CENTRELE DE INVESTIGAȚII ECOLOGICE
  • ADMITERE UASM
  • ANUNȚ
  • Activitate
  • Membri

Ştiri

  • 8 iulie 2019
    TĂIERI ILICITE
    • Persoană cu funcție de răspundere – amendată. Lilian MUNTEANU, Șef IPM Chișinău Întru respectarea Dispoziției nr.13-d din 27.06.2019 a IPM cu privire la intensificarea măsurilor de combatere a tăierilor ilicite în fondurile forestiere de stat și comunale, în ariile protejate de stat și fâșiile de protecție Inspecția pentru Protecția Mediului Chișinău, urmare a unui  semnal […]
  • 8 iulie 2019
    POPULARE CU FAZANI
    • Puii de fazan pentru raioanele Anenii-Noi, Căușeni,  Ștefan Vodă. Ion BURLACU, Șef, IPM Căușeni Pe 03.07.2019, conform programului de populare cu fazani, Societatea Vânătorilor și Pescarilor  din R.Moldova a plasat  în volierele de la ferma de fazani din s. Talmaza 4400 pui de fazan pentru adaptare la clima locală, fiind asigurați cu apă și hrană. […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Extrageri ilicite de resurse minerale. Vădim CIORIC, șef IPM Leova IPM Leova urmare acțiunilor de prevenire și contracarare a încălcărilor legislației de mediu efectuate pe parcursul săptămânii sub formă de raiduri de curmare a extragerilor neautorizate a zăcămintelor minerale la 26.06.2019 în s.Tigheci , r-nul Leova a depistat un cetățean, care extrăgea argilă de la cariera neautorizată din localitate. […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Tăieri ilicite. Ghenadie CIUMAȘ, Șef IPM Bălți La 18.06.2019 Î.M. „Amenajarea  teritoriului și spații verzi” din mun. Bălți a defrișat  doi arbori de specia plop cu diametrele de 46 cm și respectiv de 49 cm în baza autorizației nr.017923 din 13.03.2017 cu termenul de valabilitate expirat la data de 13.03.2018 cu mult înainte de producerea […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Tăieri ilicite Lilian MUNTEANU, Șef IPM Chișinău Întru respectarea Dispoziției nr.13-d din 27.06.2019 emisă de către IPM cu privire la intensificarea măsurilor de combatere a tăierilor ilicte în fondurile forestier de stat și comunale, în ariile protejate de stat și fâșiile de protecție Inspecția pentru Protecția Mediului Chișinău, în urma raziei efectuate în sect.Buiucani, mun.Chișinău […]

Monitorizare

  • Raport de activitate...

Pagina Oficială a Preşedintelui Republicii Moldova

Parlamentul Republicii Moldova

Official website of the Government of Republic of Moldova

Pagina Oficială a Republicii Moldova în reţeaua Internet

Linia Guvernului cu privire la controlul de stat

11 ian.

2018

BUNELE PRACTICI LA NIVEL LOCAL

Strategia de Dezvoltare Social-economică pentru raionul Florești:

Componenta Managementul Deșeurilor Solide 2016 – 2020

VUDVUD Sergiu, inspector principal IE Florești

Componenta managementul deșeurilor solide a Strategiei de Dezvoltare Social-economică a r. Florești reprezintă un document de planificare, care a fost elaborată pentru a oferi o îndrumare clară cu privire la dezvoltarea unui sistem corespunzător de management al deșeurilor solide. Perioada de acțiune a documentului este de 5 ani: 2016 – 2020. Acest document strategic are scopul de a asigura accesul populației raionului la un sistem de management al deșeurilor modern, rentabil și inofensiv pentru mediu.

Administrația raionului Florești a considerat necesară elaborarea unui document strategic în vederea îmbunătățirii situației cu privire la managementul deșeurilor solide, care să reprezinte o componentă a Strategiei de Dezvoltare Social-economică a r. Florești. În acest context, Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) a acordat sprijin la toate etapele de elaborare a acestui document strategic, în special prin asistența tehnică oferită de experți naționali și internaționali.

Strategia a fost elaborată printr-o abordare de planificare strategică participativă, asigurînd implicarea autorităților publice de nivelul 1 și 2 și a instituțiilor publice responsabile de sectorul managementului deșeurilor solide, precum și a societății civile din raionul Florești.

APL de nivel 1 și 2 din r. Florești au participat în mod activ în procesul de elaborare a documentului. Procesul de planificare a fost coordonat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord, care a asigurat promovarea politicilor regionale din domeniu și colaborarea cu ministerele de resort și instituțiile specializate din sectorul dat.
La nivel de raion, acest document în concordanță cu obiectivele strategice privind gestionarea deșeurilor solide menționate de următoarele documente:

    • Programul regional de management al deșeurilor pentru Regiunea de Dezvoltare Nord;
    • Strategia de dezvoltare regională 2010-2016 – Regiunea de Dezvoltare Nord;
    • Strategia de gestionare a deșeurilor în Republic Moldova pentru anii 2013-2027.

Conform acestor documente strategice regionale și naționale, realizarea țintelor naționale și regionale cu privire la dezvoltarea sistemelor integrate de management al deșeurilor solide, inclusiv colectarea selectivă, reciclarea și depozitarea modernă a deșeurilor nereciclabile, necesită acțiuni concrete la nivel local.
Conform Legii cu privire la deșeurile de producție și menajere (Legea 1347 din 1997), Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (fostul Minister al Mediului) deține rolul principal în elaborarea politicilor de management al deșeurilor și are misiunea de a efectua controale de stat, menite să verifice modul în care persoanele fizice și juridice respectă legislația cu privire la managementul deșeurilor.
La moment cantitatea de deșeuri solide generate în raionul Florești este estimată la aproximativ 0,73 kg/ persoană/ zi în mediul urban și 0,52 kg/ persoană/ zi în mediul rural.
Astfel, o persoană din mediul urban generează aproximativ 266 kg de deșeuri menajere, în timp ce o persoană din mediul rural generează aproximativ 190 kg de deșeuri.   Asumându-se o creștere economică de 2,5% pe an în raion, se estimează că volumul de deșeuri pe persoană va crește cu aproximativ 2% în fiecare an în următorii 15 ani. Desigur că această estimare devine mai puțin precisă cu avansarea în viitor, dar ar trebui să fie destul de precisă pentru perioada de planificare a Strategiei date.

Cantitatea de deșeuri menajere generate în rl Florești

Cantități generate: 2015 2020 2025 2030
Cantități generate::
  Cantitatea generată zilnic (kg/persoană/zi) 0.74 0.82 0.91 1.00
  Cantitatea generată anual (kg/persoană/an) 270 299 332 365
Populația rurală:
  Cantitatea generată zilnic (kg/persoană/zi) 0.53 0.59 0.65 0.71
  Cantitatea generată anual (kg/persoană/an) 193 215 237 259

Sursa: elaborat de GOPA, în baza datelor estimative cu privire la generarea deșeurilor per capita, discutate în cadrul Strategiei de gestionare al deșeurilor și a analizei experților efectuată în teritoriu.
Pe lângă deșeurile menajere, cantități semnificative de deșeuri agricole (în special deșeuri de grajd) sunt generate de activitățile agricole de subzistență practicate de populația din raionul Florești. Cantitatea de gunoi de grajd generată depinde de numărul și tipul de animale prezente în fiecare unitate administrativă. Luînd în calcul cantitatea aproximativă generată de diferite specii de animale (și anume vite, porci, oi/capre, cai/catâri/măgari și păsări), s-a calculat că anual, în raionul Florești sunt generate aproximativ 109 120 tone (sau 121 721 m3) de gunoi de grajd.

Exemplu pentru calcularea cantității de dejecții animaliere generate:

bovine – 10,5 m3/an/1 animal, masa 1 animal (de lapte) = 454 kg, zile în spațiu închis = 275, fără așternut;

porcine – 1,6 m3/ an /1 animal, masa 1 animal = 68 kg, zile în spațiu închis = 365; fără așternut;

ovine/caprine – 0,5 m3/ an /1 animal, masa 1 animal = 45 kg, zile în spațiu închis = 185; fără așternut;

cabaline/catîri/asini – 5,2 m3/ an /1 animal, masa 1 animal = 454 kg, zile în spațiu închis = 183; fără așternut;

păsări de curte – 3,9 m3/ an /100 unități de păsări, masa 1 păsări (găină) = 0,9 kg, zile în spațiu închis = 275; fără așternut.

Viziunea asupra dezvoltării sectorului Managementul Deșeurilor Solide în raionul Florești, pentru următorii 5 ani (2016-2020), ține de oferirea cetățenilor a unor servicii de salubrizare eficace, eficiente și accesibile în cadrul sistemului integrat de management al deșeurilor solide. Până la sfârșitul anului 2020, 58% din populația raionului va avea acces la servicii integrate de management al deșeurilor solide. În același timp, administrațiile publice locale, populația și sectorul privat din cadrul raionului va avea un nivel crescut de conștientizare în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor solide și gestionarea adecvată a diferitor fluxuri de deșeuri solide. Odată cu implementarea sistemului integrat de management al deșeurilor solide, starea mediului urmează să se îmbunătățească și respectiv factorii de risc pentru sănătatea populației urmează să scadă.

Dezvoltarea sistemului inter-comunitar de management al deșeurilor solide în raionul Florești, în special prin introducerea colectării deșeurilor în mediul rural, va reduce semnificativ efectele negative (de igienă și de poluare a solului și apei) cauzate de gunoiul aruncat neautorizat. Se vor opera îmbunătățiri semnificative în colectarea și eliminarea deșeurilor menajere, precum și în tratarea deșeurilor agricole/organice.

Odată cu dezvoltarea infrastructurii de Managementul Deșeurilor Solide în raion, practicile de manipulare a deșeurilor vor fi îmbunătățite esențial în zonă. Impactul de mediu al sistemului de management al deșeurilor creat va fi cu mult mai mic decît impactul curent. Chiar dacă construcția și operarea infrastructurii de MDS va cauza un anumit impact negativ asupra mediului, acesta va fi mic și mai puțin dispersat în teritoriu. Masuri tehnice avansate sunt planificate pentru a reduce impactul potențialul negativ asupra mediului.

Asigurarea cu sistem organizat de colectare a deșeurilor și cu soluții de tratare și depozitare finală a acestora, va permite autorităților (locale și centrale) să aplice mai strict sancționări față de cetățeni și persoane juridice ce nu respectă legile/regulamentele de mediu. Probleme ce țin de depozitarea neautorizată, în afara depozitelor autorizate, va deveni mai ușor de urmărit, deoarece nimeni nu va mai putea afirma că lipsesc condițiile de eliminare a deșeurilor.


Share


© 2009-2021 Inspectoratul Ecologic de Stat