Combaterea acțiunilor ilicite în fondul forestier
de stat sub aspect legal.
Gheorghe MOGÎLDEA,
Șeful IE Leova
Sectorul silvic este unul din cele mai slab reformate sectoare, cu o activitate destul de dosită de ochii societății, fapt ce prezintă principala problemă cu care se confruntă sectorul silvic în Republica Moldova din punct de vedere a managementului acestuia și altor organe cointeresate. Accentele sunt puse pe evaluarea nivelului de asigurare a transparenței și eficienței utilizării resurselor silvice, fără a intra în aspectele tehnice și tehnologice specifice silviculturii sau mediului.
Numărul încălcărilor legislației silvice este în creștere în ultimii ani urmare sancțiunilor mici și altor factori care descurajează conformarea restricțiilor legislative. În condițiile în care se va modifica legislația silvică și înăsprirea răspunderii pentru încălcarea legislației silvice , rezultatele sporirii eficienței controlului și pazei fondului silvic vor fi cu totul altele.
După cum cunoaștem, anual, de către organele de mediu se examinează și se verifică legalitatea tăierilor de reconstrucţie ecologică, de conservare, de îngrijire, de conducere şi de igienă în fondul forestier de stat, propuse de organele silvice prin actele de coordonare a lucrărilor date în corespundere cu cerințele amenajamentului silvic și a situației în natură. În urma solicitării ÎS ”Întreprinderea pentru Silvicultură Iargara” referitor la coordonarea tăierilor de reconstrucţie ecologică, de conservare şi de igienă rasă în fondul forestier de stat gestionat pentru anul 2016 de către șeful Inspecției Ecologice Leova au fost depistate un șir de încălcări a legislației silvice ce țin de modul de folosire a fondului de exploatare și anume:
– în urma inventarierilor de control efectuate repetat în unele parchete ale ocoalelor silvice Leova și Băiuș s-a constatat un număr de arbori cu diametrele mai mari neincluși în materialele primare pentru efectuarea tăierilor din fondul forestier , fiind micșorat intenționat volumul masei lemnoase preconizat extragerii, totodată au fost obiecții și la categoria de înălțime a arborilor ce nu corespundea cu cel din materialele primare.
– în unele parchete din ocolul silvic Leova au fost depistate lipsa bornelor de hotar și deșeuri menajere depozitate neautorizat în fondul forestier, cît și arderea lor, neasigurînd de către responsabilul pazei și protecției a fondului forestier- colectarea și evacuarea deșeurilor, cît și neadmiterea stocării deșeurilor de orice proveniență.
– au fost înaintate intenționat spre tăieri de conservare pentru anul 2016 -3 parchete cu suprafața de 2,9 ha incluse în actele de coordonare pentru extragerea masei lemnoase în volum de 114 m3, unde s-a stabilit că amenajamentul silvic nu prevede astfel de lucrări.
Pe cazurile date a fost dat refuz materialelor de coordonare cu prescrierea indicațiilor obligatorii în actele de inspectare ecologică prin efectuarea repetată a inventarierii arborilor în corespundere cu categoria de înălțime și diametrelor lor, interzicerea efectuării tăierii de conservare pentru anul 2016 a celor 3 parchete cu suprafața de 2,9 ha , instalarea bornelor de hotar a parchetelor și lichidarea deșeurilor depistate în fondul forestier de stat.
Ca urmare pentru încălcarea prevederilor stipulate la art.12,13,29 al.2, 30 al.2, 36 al.7, 64 al.1, 72, 84(m) ale Codului Silvic nr.887 din 21.06.1996 și art.31,38 ale Legii privind protecția mediului înconjurător nr.1515 din 16.06.1993 au fost întomite 5 procese verbale cu privire la contravenție persoanelor responsabile de paza și protecția fondului forestier de stat, inclusiv fiind sancționați:
– șeful adjunct al Ocolului Silvic Băiuș în baza art.142 al.3, Cod Contravențional prin aplicarea amenzii în mărime de 200 u.c (4000 lei), pentru întocmirea incorectă a materialelor ;
-maistru pădurar al Ocolului Silvic Leova în baza art.142 al.3, Cod Contravențional prin aplicarea amenzii în mărime de 200 u.c. (4000 lei) pentru întocmirea incorectă a materialelor;
– pădurarul cantonului nr.5 al Ocolului Silvic Băiuș în baza art.142 al.1, Cod Contravențional prin aplicarea amenzii în mărime de 100 u.c. (2000 lei) pentru încălcarea modului de folosire a fondului forestier de exploatare;
– pădurarul cantonului nr.17,18 al Ocolului Silvic Leova în baza art.154 al.10, Cod Contravențional prin aplicarea amenzii în mărime de 50 u.c. (1000 lei) pentru admiterea stocării deșeurilor menajerie în fondul forestier de stat și neîntreprinderea măsurilor de lichidare a lor;
– pădurarul cantonului nr.15 al Ocolului Silvic Leova în baza art.132. Cod Contravențional prin aplicarea amenzii în mărime de 20 u.c. (400 lei) pentru lipsa bornelor de hotar a parchetelor, etc.
Deci, după cum am mai menționat, întreprinderile silvice se conformează parţial cadrului normativ de asigurare a transparenţei în activitatea sa. Această conformare, în mare parte poartă un caracter formal şi se referă la subiecte mai puțin importante și dacă ei, pădurarii nu vor proteja și nu vor exploata fondul forestier conform cadrului normativ, atunci ce să mai vorbim de alți. Totuși transparenţa în activitatea autorităţilor silvice rămîne a fi o problem nerezolvată, practic nu este asigurată sau este una de formă pentru aşa domenii sensibile, cum ar fi licitaţiile forestiere, achiziţiile publice, atribuirea terenurilor în arendă, etc.
Admiterea stocării deșeurilor și arderea lor în fondul forestier, cantonul nr.17 al Ocolului Silvic Leova.