Inspectoratul Ecologic de Stat
  • Noutăţi
  • Evenimente
  • Despre Inspectorat
  • Funcţii de conducere
  • Galerie foto
  • Comunicate a IES
  • Contacte
  • Anunț

  • CADRUL LEGISLATIV – NORMATIV
  • Avize şi autorizaţii
  • Gestiunea deșeurilor
  • Protecţia mediului şi biodiversitate
  • Planuri, proiecte, programe
  • Servicii prestate. Taxe şi tarife
  • Comunicate de presă
  • Educaţie ecologică
  • Calendar ecologic
  • Legături utile
  • Arhiva
  • Dicţionar ecologico-juridic
  • Achiziţii Publice
  • Comunicate a IPM
  • Posturi vacante
  • Pregătire profesională
  • Harta
  • Funcţii de conducere
  • CONTROL DE STAT
  • Structura Inspectoratului Ecologic de Stat
  • CONTRAVENȚII DE MEDIU
  • INFORMAȚII UTILE
  • CENTRELE DE INVESTIGAȚII ECOLOGICE
  • ADMITERE UASM
  • ANUNȚ
  • Activitate
  • Membri

Ştiri

  • 8 iulie 2019
    TĂIERI ILICITE
    • Persoană cu funcție de răspundere – amendată. Lilian MUNTEANU, Șef IPM Chișinău Întru respectarea Dispoziției nr.13-d din 27.06.2019 a IPM cu privire la intensificarea măsurilor de combatere a tăierilor ilicite în fondurile forestiere de stat și comunale, în ariile protejate de stat și fâșiile de protecție Inspecția pentru Protecția Mediului Chișinău, urmare a unui  semnal […]
  • 8 iulie 2019
    POPULARE CU FAZANI
    • Puii de fazan pentru raioanele Anenii-Noi, Căușeni,  Ștefan Vodă. Ion BURLACU, Șef, IPM Căușeni Pe 03.07.2019, conform programului de populare cu fazani, Societatea Vânătorilor și Pescarilor  din R.Moldova a plasat  în volierele de la ferma de fazani din s. Talmaza 4400 pui de fazan pentru adaptare la clima locală, fiind asigurați cu apă și hrană. […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Extrageri ilicite de resurse minerale. Vădim CIORIC, șef IPM Leova IPM Leova urmare acțiunilor de prevenire și contracarare a încălcărilor legislației de mediu efectuate pe parcursul săptămânii sub formă de raiduri de curmare a extragerilor neautorizate a zăcămintelor minerale la 26.06.2019 în s.Tigheci , r-nul Leova a depistat un cetățean, care extrăgea argilă de la cariera neautorizată din localitate. […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Tăieri ilicite. Ghenadie CIUMAȘ, Șef IPM Bălți La 18.06.2019 Î.M. „Amenajarea  teritoriului și spații verzi” din mun. Bălți a defrișat  doi arbori de specia plop cu diametrele de 46 cm și respectiv de 49 cm în baza autorizației nr.017923 din 13.03.2017 cu termenul de valabilitate expirat la data de 13.03.2018 cu mult înainte de producerea […]
  • 5 iulie 2019
    CONTRAVENȚII DE MEDIU
    • Tăieri ilicite Lilian MUNTEANU, Șef IPM Chișinău Întru respectarea Dispoziției nr.13-d din 27.06.2019 emisă de către IPM cu privire la intensificarea măsurilor de combatere a tăierilor ilicte în fondurile forestier de stat și comunale, în ariile protejate de stat și fâșiile de protecție Inspecția pentru Protecția Mediului Chișinău, în urma raziei efectuate în sect.Buiucani, mun.Chișinău […]

Monitorizare

  • Raport de activitate...

Pagina Oficială a Preşedintelui Republicii Moldova

Parlamentul Republicii Moldova

Official website of the Government of Republic of Moldova

Pagina Oficială a Republicii Moldova în reţeaua Internet

Linia Guvernului cu privire la controlul de stat

6 iul.

2015

BILUNARUL ECOLOGIC DE PRIMĂVARĂ – 2015

Rezultatele campaniei de salubrizare şi amenajare a localităţilor.

Vitalie CURARARI,

Şeful Inspectoratului Ecologic de Stat

curarari1

Acţiunea de salubrizare şi amenajare a localităţilor s-a desfăşurat în perioada 22 martie – 22 mai 2015.

În scopul asigurării şi desfăşurării eficiente a acţiunilor de salubrizare şi amenajare a localităţilor, Inspectoratul a elaborat şi remis Agenţiilor şi Inspecţiilor ecologice teritoriale Dispoziţia cu privire la salubrizarea şi amenajarea localităţilor. Deasemenea a fost elaborat şi prezentat administraţiilor publice locale Programul orientativ de acţiuni privind organizarea şi desfăşurarea Campaniei ,,Bilunarului ecologic de primăvară – 2015”, care a fost suport pentru APL  la întocmirea programelor şi planurilor locale de organizare şi desfăşurare a acţiunilor de salubrizare.

Agenţiile şi Inspecţiile ecologice au participat la pregătirea Dispoziţiilor Consiliilor municipale şi raionale privind instituirea Comisiilor de lucru, la elaborarea planurilor locale de acţiuni şi de informare a populaţiei.

Agenţiile şi Inspecţiile ecologice pe tot parcursul bilunarului au monitorizat organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de salubrizare a localităţilor de către autorităţile administraţiei publice locale, instituţii şi organizaţii.

În timpul  Campaniei de salubrizare inspectorii de mediu au încheiat 2156  procese – verbale cu privire la contravenţii persoanelor fizice, juridice şi cu funcţii de răspundere care au admis încălcarea regulilor de gestionare a deşeurilor.  Suma amenzilor aplicate în această perioadă constituie 959 000 lei.

Odată cu aplicarea sancţiunilor au fost întocmite şi 945 acte de control cu prescrierea indicaţiilor obligatorii în vederea lichidării în termeni restrânşi a gunoiştilor depistate şi organizarea lucrărilor de salubrizare a terenurilor respective. Aceste gunoişti se formează preponderent în fîşiile riverane şi zonele de protecţie a rîurilor şi bazinelor de apă,  în ravene, fîşii forestiere, în fîşiile de protecţie a drumurilor auto şi căilor ferate, în fondul silvic, pe terenuri agricole, în intravilanul localităţilor, prezentînd un pericol considerabil pentru mediul înconjurător şi sănătatea populaţiei. SALUBRIZARE 1

În perioada bilunarului ecologic au fost depistate 2541 gunoişti stihiinice, care ocupau o suprafaţă de 351.78 ha, din acestea – 1722 gunoişti, cu suprafaţa de 228.44 ha au fost lichidate. Totodată au fost salubrizate terenuri din spaţiile verzi pe o suprafaţă de 565,71 ha, în fîşiile de protecţie – 193.565 ha, pe terenurile agricole – 115,18 ha şi terenurile publice – 941,573 ha, lucrări care se datorează efortului primăriilor.

În majoritatea localităţilor lipsesc serviciile de salubrizare şi nu se efectuează colectarea, transportarea şi reciclarea deşeurilor. Crearea şi funcţionarea acestor servicii ar duce la reducerea cantităţii deşeurilor şi la eficienţa minimizării impactului lor asupra mediului. Pornind de la situaţia creată, este important ca autoritatea publică locală să contribuie la crearea unei infrastructuri viabile formată din servicii specializate, care ar soluţiona problemele de management al deşeurilor la nivel local.

Gestionarea deşeurilor cuprinde toate activităţile de colectare, transport, tratare, valorificare şi eliminare a deşeurilor. Responsabilitatea  pentru activităţile de gestionare a deşeurilor revine generatorilor acestora în conformitate cu principiul “poluatorul plăteşte” sau, după caz, producătorilor în conformitate cu principiul “responsabilitatea producătorului”.

Generarea deşeurilor municipale este determinată de numeroşi factori, cei mai importanţi fiind venitul populaţiei, comportamentul consumatorilor, apariţia pe piaţă a noi produse ambalate şi evoluţia demografică. Nivelul crescut al venitului populaţiei şi urbanizarea au dus la generarea unedeversare_deseuri_016_76895100i cantităţi mari de deşeuri pe cap de locuitor, acestea fiind în zonele rurale de obicei cuprinse între 0,3 – 0,4 kg / loc. / zi, respectiv 0,9 kg / loc. / zi sau mai mult, în zonele urbane. Consumul preparatelor alimentare ambalate generează astăzi tot mai multe deşeuri. Introducerea de noi ambalaje, în special plasticul, are un impact semnificativ asupra mediului. Demografia contribuie şi ea la generarea  deşeurilor, astfel locuitorii din zonele urbane produc mult mai multe deşeuri decât cei din zona rurală.

Conform art.6 al Legii nr.1347-XIII din 09.10.1997 privind deşeurile de producţie şi menajere, autoritatea publică locală este responsabilă de implementarea cerinţelor ecologice ce ţin de gestionarea deşeurilor din teritoriul administrat. La nivel satisfăcător s-au desfăşurat acţiunile de salubrizare în municipiul Chişinău, raioanele Şoldăneşti, Ştefan Vodă, Briceni,  unde au fost curăţate cele mai mari suprafeţe ocupate de deşeuri menajere. În unele primării din raioanele Cimișlia, Criuleni, Dubăsari, Hîncești, Nisporeni,, Orhei, Rezina, Taraclia lucrările de salubrizare s-au desfăşurat lent, invocându-se diferite motive. Principala cauză este lipsa serviciilor speciale de salubrizare şi dotarea insuficientă a primăriilor cu transport special. În lipsa acestor servicii salubrizarea se efectuează de către populaţie în mod arbitrar, formând noi gunoişti spontane.

Pe parcursul campaniei s-au desfăşurat şi acţiuni de educaţie ecologică a populaţiei prin intermediul seminarelor şi adunărilor în colective, întrunirilor cu factorii de decizie. Măsurile întreprinse de salubrizare a localităţilor  şi rezultatele obţinute au fost pe larg reflectate în mass-media scrisă, emisiuni radio şi televiziune. E regretabil, dar nivelul conştientizării populaţiei privind păstrarea curăţeniei în locurile publice şi de trai lasă încă mult de dorit şi rămâne o problemă de soluţionat nu doar pentru instituţiile de mediu, dar şi pentru întreaga societate.

Download (DOCX, Unknown)


Share


© 2009-2021 Inspectoratul Ecologic de Stat